בקשה לשינוי עילת סגירת תיק - המדריך המלא

אם הגעת לקרוא את המאמר שלי כנראה שנפתח נגדך תיק חקירה במשטרה, וכעת ישנה המתנה להחלטה, האם יוגש כתב אישום? האם התיק ייסגר? ואם ייסגר אז באיזו עילה? ומה ההשפעה של בחירת עילת הסגירה? ומה זה בקשה לשינוי עילת סגירת תיק? על כל השאלות הללו אנסה להשיב במסגרת המאמר הנוכחי.

מה הן העילות לסגירת תיק?

ראשית, חשוב לדעת שסגירת תיק יכולה להתרחש הן בתחנת המשטרה באמצעות קצין, והן על ידי תובע שבחן את חומר החקירה בתיק. יש משמעות לא קטנה לגורם המחליט על סגירת התיק ולעילה שבגינה התיק נסגר על המשך הטיפול בעניין סגירת התיק ובטיפול בבקשה לשינוי עילת סגירת תיק. אך בשלב זה חשוב להכיר את עילות הסגירה המקובלות:

חוסר ראיות

אם נמצא כי אין בחומר החקירה כדי להצביע על החשוד ברמה הראייתית הנדרשת כמבצע העבירה, ייסגר התיק בעילה של חוסר ראיות מספיקות. אך יחד עם זאת, לעילה זו ישנה גם משמעות שלילית, כלומר ההחלטה גם טומנת בחובה משמעות לפיה יש בחומר הראיות כדי להצביע על החשוד כמבצע העבירה, אך לא ברמה ראייתית גבוהה דיה.

חוסר עניין לציבור או התיק אינו מתאים לבירור במסגרת ההליך הפלילי

סגירת תיק בעילה זו מלמדת כי תובע מצא שישנן די ראיות על מנת להגיש כתב אישום כנגד החשוד בביצוע העבירה, אולם בשל שיקולים אחרים, בין אם מדובר באינטרס ציבורי ובין אם מדובר בעניינו הספציפי של החשוד, נמצא כי התיק אינו מתאים לבירור במסגרת ההליך הפלילי. בקטגוריה זו עשויים להיכנס סכסוכים אזרחיים שנובעים ממרמה מסוימת שתובע סבור שאינם מתאימים לאכיפה באמצעות הליך פלילי והוא מותיר את הטיפול בסכסוך למישור האזרחי, וגם מקרים סוציאליים כמו גניבה של מסטיק על ידי נער אולי ממלאת את כל יסוד עבירת הגניבה אך אין אינטרס ציבורי בהעמדתו של הנער לדין פלילי.

הסדר מותנה

תובע שמצא כי ישנן די ראיות לשם העמדתו לדין של חשוד ושהאינטרס הציבורי מנחה אותו להעביר את ההליך למישור הפלילי יכול לעשות שימוש בסמכותו, במידה ומדובר בעבירה מתאימה והחשוד עומד בתנאי הסף, על מנת לנתב את התיק להליך של הסדר מותנה. במסגרת הליך זה תעביר התביעה הצעה שבמידה והחשוד יקבל אותה ויעמוד בתנאיה תביא לסגירת התיק נגדו.

חוסר אשמה

במידה וחומר הראיות בתיק מצביע על כך שהסיכוי שהחשוד לא ביצע את העבירה גדול יותר מהסיכוי שכן ביצע אותה, יש לסגור את התיק בעניינו בעילה של חוסר אשמה. סגירת תיק בעילה של חוסר אשמה מביאה לכך שהתיק נמחק לחלוטין מהמרשם הפלילי.

האם תיק סגור מופיע במרשם הפלילי?

המרשם הפלילי, הידוע כיום כ"מידע הפלילי" מורכב ממספר מרשמים שונים. האחד, הוא זה שנוגע להרשעות בבית משפט, המכונה מרשם פלילי, השני נוגע לתיקי משטרה ומכונה מרשם משטרתי. המרשם המשטרתי נועד באופן כללי לשימוש המשטרה, אך יחד עם זאת ישנם גורמים מסוימים שחשופים לו במקרה הצורך.

תיק סגור יופיע ברישום המשטרתי בלבד ועשויה להיות לו השפעה מסוימת בכל הקשור לממשק עם גופים ביטחוניים בעיקר, אך גם במקרים בהם תידרש עמדת המשטרה בעניינו של אדם, כמו בבקשה לקבלת רישיון נשק. אך, כאמור, תיק שנסגר בעילה של חוסר אשמה אמור להימחק גם מהמרשם המשטרתי.

איך משנים עילת סגירת תיק?

החוק מקנה זכות לחשוד להגיש ערר על עילת סגירת תיק. חשוב לדעת שגם למתלונן מוקנית הזכות להגיש ערר על סגירת תיק, כך שיכול להיווצר מצב בו תיק שייסגר יוגשו לגביו שני עררים שונים הסותרים אחד את השני.

כדי להבין את איך משנים עילת סגירת תיק, צריך קודם להבין באיזה מצבים כדאי לפעול לשינוי עילת הסגירה. מן הסתם, אם תיק נסגר בעילה של חוסר אשמה, אין לחשוד סיבה לבקש את שינוי עילת הסגירה, כך גם במקרה של הסדר מותנה, שכן מדובר בהליך שדורש מלכתחילה את הסכמת החשוד. כלומר, שינוי עילת סגירה רלוונטי לתיקים שנסגרים בעילה של חוסר ראיות, או חוסר עניין לציבור ("נסיבות העניין בכללותן").

העילות הללו בעצם יוצרות רושם לפיו חומר הראיות מצביע על אשמה מסוימת כלפי החשוד, אך לא די כדי להגיש כתב אישום. הן יוצרות מהן כתם על החשוד ויש מי שהכתם הזה יוצר אצלו קושי שאפילו מבחינה מנטלית יוצר קושי על ניהול חייו התקינים. כמו כן, ישנם מקרים בהם אותו כתם גם משפיע השפעה ממשית על חייו של אדם, בין אם זה ביחס לרצונו לפעול מול גורמי ביטחון, או להוציא רישיון נשק, למשל.

עורך דין פלילי – בקשה לשינוי עילת סגירת תיק

בקשה לשינוי עילת סגירת תיק היא עניין רגיש שמתנהל בפני גורמי התביעה. אין דיונים כפי שיש בפני בית משפט וחילופי הדברים נעשים בעיקר בכתב. יחד עם זאת נדרש גם קשר ישיר עם התובע הרלוונטי ולעיתים מתקיימות איתו שיחות, רשמיות ולא רשמיות.

לעיתים, במסגרת הגשת בקשה לשינוי עילת סגירת תיק ניתן לקבל את חומר החקירה, או חלק ממנו. לכן, עריכת בקשה לשינוי עילת סגירת תיק דורשת הבנה עמוקה בניתוח ראיות, יכולת כתיבה משפטית גבוהה וניסיון בתחום הפלילי, היכרות עם גורמי התביעה יכולה בהחלט לסייע. לכן, בעת עריכת בקשה לשינוי עילת סגירת תיק מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי מומלץ על מנת להגדיל את סיכויי בקשה שכזאת להתקבל.

אם מצאת מאמר זה מועיל, או אם נסגר תיק חקירה שהתנהל נגדך ואתה שוקל אם להגיש בקשה לשינוי עילת סגירת תיק, אל תהסס ליצור איתי קשר בהקדם לייעוץ ראשוני.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן