האם לכנות אדם נציג ארגון טרור או תומך בארגון טרור מהווה לשון הרע?

מי שנמצא ברשתות החברתיות בוודאי נתקל בשיח הקשה שמתנהל שם, אך השיח הזה לא נשאר רק בגבולות הרשת והוא זולג גם לשיח הציבורי. אחד המוטיבים החוזרים בשיח הוא האשמת אדם שהוא חבר/תומך בארגון טרור. הסיפור הפעם בוחן האם אמירה שמשייכת אדם לארגון טרור, במקרה שאביא – חיזבאללה, מהווה לשון הרע?

לשון הרע ברשת – חבר בארגון טרור

המקום: חיפה; האירוע: ישיבת מועצת העיר. מצד אחד חבר המועצה מטעם חד"ש, רג'א, מצד שני חבר המועצה מטעם ישראל ביתנו, גרי. במהלך דיון כינה גרי את רג'א, ואת חברי סיעתו, "נציגי חיזבאללה"; "חבר בארגוני מחבלים"; "תומך בנסראללה, תומך בחיזבאללה, תומך בארגוני מחבלים שמזיקים לעם ישראל".

גם לאחר הישיבה המשיך גרי בפרסום בחשבון הפייסבוק וכתב: "נציגי חיזבאללה בעיר סיעת חד"ש רשימת הטרור המשותפת והגיס החמישי רגא זעאתרא" והמשיך באמירות דומות בפלטפורמה הזו בעוד 6 הזדמנויות שונות. בגין האמירות הללו הגיש רג'א, יחד עם סיעת חד"ש תביעת לשון הרע נגד גרי בסכום של 350,000 ₪.

לשון הרע ברשת – הכרעת בית המשפט

גרי לא הכחיש את האמירות, אך טען שמדובר בהבעת דעה החוסה תחת הגנה, ושלטעמו התנהלותם של רג'א והסיעה נותנים רוח גבית לטרור ולארגוני הטרור. בית המשפט עורך אבחנה בין האמירות שנאמרו במסגרת ישיבת המועצה, וקובע כי המקרה זה נהג בנתבע לקולא, וראה בהם פרסומים שנאמרו בעידנא דריתחא.

מנגד, לגבי יתר הפרסומים שעלו בפייסבוק קבע ביהמ"ש כי חרגו ממתחם הסבירות והמידתיות ולכן אינם חוסים תחת ההגנה של הבעת דעה: "עולה אפוא כי הנתבע אימץ לעצמו חופש ביטוי חסר גבולות ורסן באמתלה שמדובר בהבעת דעה בזירה ציבורית שידו של חופש הביטוי בה היא העליונה, ולא היא".

ביחס להיקף הפיצוי, מתייחס ביהמ"ש לכך שהתובעים העמידו את תביעתם ביחס לאמירות אלה על 202,000 ₪ כשהם קובעים סכומי פיצוי שונים בגין כל אמירה. ביהמ"ש קובע סכום פיצוי צנוע יותר, 10,000 ₪ בגין כל פרסום, ובסך הכל 70,000 ₪ פיצוי וכן 10,000 ₪ הוצאות, ובסך הכל 80,000 ₪.

כפי שציינתי גם במאמרים קודמים, גם פסיקה זו היא דוגמה לצורך להוריד את גובה הלהבות בשיח ברשת, היצמדו לעובדות והימנעו מהענקת תארים או הטחת עלבונות באחרים.

תא 58464-09-20

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן