חקירה פלילית - עורך דין פלילי מכין אותך לחקירה תחת אזהרה

אדם יושב בביתו, הטלפון מצלצל ממספר חסוי בצד השני של הקו נשמע אדם שאומר: "אתה חשוד בביצוע עבירה, תתייצב מיד בתחנת המשטרה לחקירה". זו אינה מעשיה או סיפור דמיוני, לא מעט אנשים מוזמנים כך לחקירה במשטרה. אז מה עושים במצב כזה? במאמר זה אנסה לענות על כל השאלות למי שזומן לחקירה במשטרה ואנסה לעזור בהכנה לחקירה. נתחיל בלהסביר מה זה חקירה באזהרה במשטרה? איך מתנהלת חקירה במשטרה? נבצע הכנה לחקירה במשטרה ונסביר מה תפקידו של עורך דין פלילי בהכנה לחקירה במשטרה.

מה זה חקירה באזהרה במשטרה?

אם למשטרה נודע על עבירה החוק מורה לה לפתוח בחקירה. לאחר שנאספו ראיות והתעורר חשד כלפי אדם מסוים כי הוא שביצע את העבירה על המשטרה להביאו לחקירה בתחנת משטרה ולקבל את התייחסותו לחשדות נגדו.

גביית עדותו של חשוד מכונה גם חקירה באזהרה בשל העובדה שבפתח עדותו הוא מודיעים לו כי הוא חשוד בביצוע עבירה והוא מוזהר כי כל דבר שיאמר יכול לשמש נגדו במסגרת הליך פלילי. כך למשל, עד שנגבית ממנו עדות לא מוזהר ולמעשה לא ניתן להשתמש בעדותו נגדו כל עוד הוא לא הוזהר בהתאם.

כלומר, חקירה באזהרה מעמידה את הנחקר במעמד של חשוד, על כל המשמעויות הנובעות מכך. בין היתר, מעמד של חשוד מקנה גם זכויות, כך למשל לחשוד מוקנית הזכות לקבל ייעוץ לפני חקירה מעורך דין פלילי, יש לו הזכות לשמור על שתיקה. אלה זכויות שאינן מוקנות לעד.

איך מתנהלת חקירה במשטרה?

בפתיחת החקירה יובהר לחשוד מה הם העבירות בהם חושדים בו, ולאיזה אירועים הם מתייחסים. יוסברו לו זכויותיו, לרבות ייעוץ עם עורך דין פלילי לפני חקירה, שמירה על זכות השתיקה וכדומה. לאח מכן תתבקש תגובתו ביחס לרצונו לממש את זכויותיו, במידה ויבקש להתייעץ עם עורך דין פלילי תופסק החקירה ותתאפשר המתנה לזמן סביר לשם ההתייעצות. בזמן הזה ימתינו להגעת עורך דין לתחנת המשטרה, או שתתבצע שיחת טלפון לעורך דין לשם ההתייעצות.

לאחר שתסתיים ההתייעצות עם עורך דין פלילי, תתבקש התייחסותו של החשוד לחשדות נגדו. לאחר מכן תתחיל סדרה של שאלות מצד החוקר כדי לברר את החשדות נגדו. חלק מהשאלות עשויות להיות תמימות וחלקן רלוונטיות בצורה ישירה לחשדות. לאורך החקירה תתבקש התייחסותו של החשוד לראיות שנאספו שמקימות את החשד כלפיו, זה יכול להיות תמונה, סרטון, התכתבות ממחשב או טלפון נייד ואף עדות שנמסרה מאדם אחר. ייתכן שחלק מהשאלות לא יהיו מבוססות בהכרח על ראיות אלא יהיו תרגיל חקירה.

בסיום החקירה ייתכן והחשוד ישוחרר לביתו, אך ייתכן גם שייעצר מאחר והמשך החקירה דורש את מעצרו. במקרה שהחשוד ייעצר על המשטרה להביא אותו בפני בית משפט בתוך 24 שעות. ישנו גם מצב ביניים בו קצין יטיל תנאים מגבילים לזמן מסוים על החשוד.

הכנה לחקירה במשטרה –  עצות מעורך דין פלילי

מצד אחד, אין חקירה באזהרה במשטרה אחת שדומה לאחרות וקשה לצפות איך יפעל החוקר, גם תכונותיו של החשוד משפיעות מאוד על החקירה המשטרתית. מצד שני, אדם ללא ניסיון בחקירות בוודאי שלא ידע איזו פעולה תועיל או תזיק לו והוא עלול לחשוד שפעולה מסוימת שתועיל לו דווקא תביא לתוצאה הפוכה ותזיק לו. לכן, מומלץ להתייעץ עם עורך דין פלילי דחוף לאחר שנודע על הזימון לחקירה. יחד עם זאת, לעיתים אין זמן להיערך לחקירה וחשוב שכל אדם ידע כיצד עליו לנהוג במידה והוא נקלע לחקירה במשטרה.

לכן, הנה רשימת עצות בחינם מעורך דין פלילי:

  1. זכויות חשוד בחקירה – אל תוותרו על זכויותיכם בקלות, ללא מחשבה וללא התייעצות קודמת. לחשוד יש לא מעט זכויות שמשתנות לפי נתוני החשוד. על החוקר להסביר על זכויות מסוימות, אך לא את כולן, לכן בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם עורך דין פלילי דחוף על מנת שתהיה אפשרות לממש את כלל הזכויות המגיעות לחשוד ולא לוותר על אף אחת מהן.
  2. חקירה היא הזדמנות – לפני החקירה נאספו ראיות המצביעות על חשוד מסוים, אם הוא בחדר החקירות יש בידי החוקר ראיות המצביעות על כך שביצע עבירה, וויתור על מתן תשובות בחקירה, או מענה לקוני לשאלות עלול רק לסבך את הנחקר. חשוב מאוד לגבת גרסה סדורה שמסתמכת על עובדות שניתן לגבות בראיות. ייעוץ עם עורך דין פלילי לפני חקירה יכול לסייע בגיבוש גרסה סדורה ואיסוף ראיות יעיל.
  3. עקביות וזיכרון בחקירה – בשלב החקירה במשטרה אין דרך להיות חשוף לתיק החקירה ולחומר הראיות. לחשוד ניתנת לעיתים הצצה לחומרים שנאספו כאשר הוא מאומת עם ראיות שנאספו. חשוב מאוד לזכור את השאלות שנשאלו בחקירה, את הראיות שהוצגו וגם את התשובות שניתנו עליהן. הקלטת החקירה אסורה, אולם חשוב מאוד, מיד לאחר החקירה, כאשר הזיכרון עוד טרי לתעד, בכתב או בהקלטה כל מה שזכור מהחקירה ושיתוף עם המידע עם עורך דין פלילי. המידע הזה יכול לסייע לעורך דין פלילי לגבש גרסה סדורה. כמו כן, חשוב מאוד לשמור על גרסה עקבית, שינוי בגרסאות עשוי לפגוע באמינות הגרסה ולפגוע במשקל של גרסה שיש בכוחה לנקות את החשוד.
  4. אל תדברו עם אחרים – בישראל לכולם יש דעה ועצה בכל תחום ולא חסרים יועצים ומומחים, אבל הליך פלילי הוא לא צחוק, זה לא התקנת מדף או תיקון של שואב אבק, להליך פלילי יכולות להיות השלכות משנות חיים, ולכן אין להתייעץ עם מי שאינו איש מקצוע – עורך דין פלילי מנוסה. בנוסף לכך גם על תוכן החקירה אין לדבר עם אחרים, מעבר לעובדה שהפעולה עשויה להוות עבירה פלילית, שיחות עם אחרים יכולה להשפיע על הזיכרון ועל גרסה טובה שיכולה להגן עליכם. אל תתנו לאחרים להשפיע על החלטותיכם תבחרו עורך דין פלילי שאתם סומכים עליו ותשמרו על ההחלטות בעניין החקירה ביניכם.

תפקידו של עורך דין פלילי – הכנה לחקירה במשטרה

עורך דין פלילי מנוסה יכול להעניק לחשוד הגנה מפני ההליך הפלילי המאיים על זכויותיו. תפקידו אינו מסתיים רק בשלב הכנה לחקירה או בשיחת של כמה דקות הטלפון לפני חקירה במשטרה, ייצוג בחקירה פלילית הוא הרבה מעבר לכך.

ראשית, אם זומנת לחקירה אל תהסס ליצור קשר עם עורך דין פלילי דחוף, ולהיעזר בייצוג בחקירה פלילית, ייעוץ והדרכה מעורך דין פלילי מנוסה לפני חקירה יכול לחסוך זמן, דאגות וכסף בשלבים אחרים אותם ניתן היה לחסוך באמצעות ייעוץ לפני חקירה פלילית בשלב מוקדם.

עורך דין פלילי יכין את החשוד לקראת הצפוי לו בחקירה, מה שיאפשר לחשוד יותר רוגע ופחות הפתעות בזמן החקירה במשטרה. בנוסף, ייעוץ עם עורך דין פלילי לפני חקירה באזהרה במשטרה מאפשר לחשוד ולעורך הדין הפלילי להתכונן היטב לחקירה, לבנות יחד גרסה סדורה ולאסוף ראיות שיתמכו בה.

גם לאחר החקירה ייעוץ עם עורך דין פלילי יכול לסייע רבות, שיתוף עורך הדין עם תוכן החקירה, השאלות, התשובות והראיות שהוצגו לחשוד בחקירה יכולים לסייע להתכונן לחקירה נוספת ואף לפעול מול המשטרה או התביעה הפלילית בהמשך הדרך. עורך דין פלילי הוא גם הכתובת להתייעצות, מידע והדרכה להמשך ההליך הפלילי, תוך מתן מידע אמין ומותאם ללקוח ממקור אמין ומנוסה בהליכים פליליים.

אם נקראת לחקירה במשטרה ואתה זקוק לייעוץ דחוף לפני חקירה או לייעוץ עם עורך דין פלילי דחוף, אל תהסס לפנות אליי בהקדם למתן ייעוץ והדרכה לקראת חקירה פלילית במשטרה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן