על מעצר ימים ועורך דין מעצרים

בקשה למעצר עד תום ההליכים מוגשת יחד עם כתב האישום. מדובר אולי בפעולה הכי מחמירה מצד המדינה כלפי אדם שטרם הוכחה אשמתו, נשללות ממנו זכויות בסיסיות וזאת לתקופת זמן בלתי ידועה, עד אשר הסתיימו ההליכים המתנהלים נגדו. במאמר זה נברר מה זה מעצר עד תום ההליכים? איך משתחררים ממעצר עד תום ההליכים? ומה תפקידו של עורך דין מעצרים?

מה זה מעצר עד תום ההליכים?

מעצר עד תום ההליכים הוא כינוי להליכי המעצר שמתרחשים לאחר הגשת כתב אישום. בשלב הזה החשוד כבר הופך לנאשם, ואם עד אותה העת הסיבה למעצרו הייתה לצורכי חקירה, מרגע הגשת כתב האישום על התביעה להראות כי מתקיימים שלושה תנאים, ולשכנע את בית המשפט בקיומם, על מנת שתינתן החלטה למעצרו של הנאשם עד לתום ההליכים, ואלה התנאים:

  1. ראיות לכאורה – על התביעה לפרט את הבסיס העובדתי להוכחת אשמתו של הנאשם, חשוב להבהיר שככלל בית המשפט שבוחן את שאלת מעצרו של נאשם אינו נכנס למשקלן של הראיות או מידת האמון בעדותו של עד כזה או אחר. לרוב, בעת הגשת כתב האישום אין מחלוקת באשר לרכיב זה כיוון שהנאשם טרם נחשף לחומר החקירה.
  2. קיומה של עילת מעצר – על התביעה להראות כי מתקיימות אחת מעילות המעצר: מסוכנות, שיבוש הליכים, התחמקות ממשפט. מידת המסוכנות נבחנת לרוב על פי אופי העבירה והסבירות ששחרור הנאשם יאפשר לו לחזור עליה, אולם ישנן עבירות שבצידן קבע המחוקק מסוכנות מובנית, כלומר שלבית המשפט אין שיקול דעת אם מתקיימת מסוכנות או לא. בין היתר מסוכנות כזאת קבועה ביחס לעבירות סמים ובעבירות אלימות במשפחה.
  3. היעדר חלופה – גם אם מצא בית המשפט כי קיימות ראיות לכאורה וישנה עילה למעצר, על התביעה להראות כי אין חלופה למעצרו של הנאשם, כזאת שתשכנע את בית המשפט כי בהתקיימה עילת המעצר מפסיקה להתקיים. כך למשל, בעבירות אלימות, ייתכן וימצא בית המשפט כי המסוכנות היא רק כלפי נפגע העבירה, וניתן להפחית אותה משמעותית אם, למשל, הנאשם יהיה בחלופת מעצר במקום מרוחק מנפגע העבירה, ייאסר עליו ליצור קשר עם נפגע העבירה או מי מטעמו, ואף תמנע ממנו האפשרות לעשות שימוש בטלפון או מחשב על מנת ליצור קשר כזה. כדי להבטיח את קיום התנאים יכול בית המשפט להורות כי הנאשם יהיה תחת פיקוח אלקטרוני שיבטיח שהוא לא עוזב מקום מסוים, הוא יכול למנות לו מפקחים ואף להפקיד ערבויות.

איך משתחררים ממעצר עד תום ההליכים?

הדרך לשחרור למעצר עד תום ההליכים היא הטלת דופי באחד מהתנאים למעצר. חשוב להבהיר, שגם במידה ואכן יצליח נאשם לשכנע את בית המשפט כי אחד מהתנאים אינו מתקיים, אין זה אומר שהוא ישתחרר לביתו "חופשי ומאושר". שחרור ממעצר, לרוב, משמעותו שחרור מבית המעצר אך יחולו על העצור המשוחרר תנאים מגבילים. התנאים יכולים להיות מעצר בית של ממש, כולל פיקוח אלקטרוני, כלומר העצור יהפוך לעצור בבית מגורים. לרוב יכללו גם מגבלות על שימוש באמצעי תקשורת ויחייבו נוכחות של מפקחים לצידו בכל עת.

עניין המפקחים הוא אחת הדרישות הבסיסיות לשחרור ממעצר, ואחד הקשיים הגדולים על מי שמבקש להשתחרר, יש צורך באנשים שבית המשפט יהיה מסוגל לתת בהם אמון, שאין להם עבר פלילי, שהם בוגרים ואחראים ויש ביכולתם להטיל מרות על העצור, והכי חשוב היא שתהיה להם יכולת להיות נוכחים עמו בכל שעות היום.

עם התקדמות ההליכים כנגד הנאשם ישנו סיכוי גדול יותר לשחרור ממעצר ואף להקלה בתנאים המגבילים. ההקלות יכולות לבוא הן בשל שינוי בחומר הראיות, כלומר איזשהו כרסום בראיות לכאורה, למשל שמיעת עדותו של עד שהתבררה כשונה מכפי שנראתה קודם לכן בחומר החקירה הגולמי.

כמו כן, להתקדמות ההליכים יכולה להיות גם השפעה על עילות המעצר, אם אחת מעילות המעצר הייתה החשש משיבוש, והעדים הרלוונטיים, שבאמצעותם ניתן היה הנאשם יכול לשבש את ההליכים בבית המשפט, כבר העידו, אז עילה זו מפסיקה להתקיים.

הקלות בתנאי המעצר, ובעיקר למי שלמעשה השתחרר ממעצר ומצוי בתנאים מגבילים, כוללת גם בקשות תכופות לבימ"ש לאפשרות לקחת חלק באירועים משפחתיים, בחגים ומועדים, בטיפולים רפואיים ואף ביציאה לעבודה או בהליכי שיקום.

תפקידו של עורך דין מעצרים

עורך דין מעצרים אינו רק איש מקצוע, בהליכי המעצר הוא גם נדרש להיות ביחסים קרובים עם הלקוח, הוא צריך להיות קשוב לצרכיו ורצונותיו ולנסות לראות כיצד ניתן לשאוף לקיים אותם בנסיבות המקרה. לא תמיד התנאים יאפשרו זאת, אך עורך דין מעצרים צריך להיות עירני להליך ולזהות מתי ההזדמנות המתאימה על מנת לנסות ולהביא לשחרורו או הקלה בתנאים המגבילים החלים עליו.

כמו כן, עליו להיות איתו בקשר קרוב וליידע אותו על אירועים קרבים שיכולים להביא להקלות נקודתיות, כמו תקופות חגים, או זמן שחולף ויכול להביא להקלה בתנאיו. על עורך דין מעצרים לתמוך בלקוח ולהדריך אותו לנהוג כראוי שכן להתנהגותו השפעה משמעותית על היכולת להביא להקלה בתנאיו.

המקצועיות והניסיון של עורך דין מעצרים אינם יכולים להוות תחליף ליחס אנושי ולרגישות שיכולה להשפיע משמעותית על השירות שיכול להעניק עורך דין מעצרים מוצלח. לכן, כשאתם מחפשים עורך דין מעצרים, לאחר שהשתכנעתם שבחרתם עורך דין פלילי ברמה המקצועית הנדרשת, תבחרו עורך דין שאתם מתחברים אליו ברמה האנושית.

אם מצאתם מאמר זה מועיל ואתם זקוקים לייעוץ והכוונה, אל תהססו ליצור קשר בהקדם.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן