ייעוץ עם עורך דין פלילי - מתי צריך להתייעץ עם עורך דין פלילי?

במאמר זה אנסה לסקור באופן תמציתי את תפקידו של עורך הדין הפלילי לאורך כל ההליך, מהעיכוב הראשוני ועד לסיום ההליך. בדרך נגלה צמתים משמעותיים בהליך הפלילי ובעיקר איפה יכול אדם שלא מיוצג לבצע טעויות שעשויות ליצור נזקים ואף הוצאות נוספות, וכיצד מסייע עורך דין פלילי ללקוחותיו.

תפקידו של עורך דין פלילי

יש הרבה אירועים משפטיים בחיים שלא מעט אנשים אומרים לעצמם "אני אייצג את עצמי" – הסכם שכירות, תביעה קטנה, דו"ח מהעירייה, עבירת תעבורה ועוד. בכל המקרים הללו, על אף הסיכון שבהיעדר ייצוג, מדובר בסיכון נמוך, ולפעמים ההליכים עצמו הפכו פשוטים יותר ונגישים יותר על מנת להתאים עצמם לאנשים מתוך תפיסה שהם לא יהיו מיוצגים.

אבל יש לא מעט מקרים בחיים בהם המשמעויות של המהלכים בהם הם מרחיקי לכת ובעלות השפעה גדולה. מאותן הסיבות בדיוק אנשים יהיו מיוצגים ברכישה או מכירה של דירה או בעריכת צוואה למשל. אבל בהליכים פליליים עדיין לא מעט אנשים שמוזמנים לחקירה וניתנת להם האפשרות להתייעץ עם עורך דין, מוותרים עליה. ולא מעט אנשים מגיעים להליכים פליליים בלי לברר בכלל את האפשרות לשכור שירותיו של עורך דין ואפילו בלי להתייעץ.

בעיני לא מעט אנשים, עורכי דין הם אנשים בחליפות שיודעים להתנסח יפה, ואין צורך באיזה ידע, ניסיון או טכניקה, ולכן ייצוג בהליך פלילי נראה להם מיותר. קשה להשוות את עבודתו של עורך הדין לעבודות אחרות, אבל אם יש תקלה באוטו יכול להיות שעם ידע בסיסי אפשר לבצע פעולות מסוימות, אבל בסוף ברור לכולם שתקלה באוטו מתקנים במוסך, אצל בעל מקצוע, והרבה אנשים יבחרו מוסכניק שהם סומכים עליו, או שהוא בעל הכשרה מוכרת.

למעשה עורך דין, בהרבה מובנים הוא טכנאי של המשפט. אדם עם ידע, ניסיון וטכניקה מתאימה מסוגל לתת עצה, להכווין ואף לנהל את ענייניו של לקוחותיו בצורה כזאת שתיטיב איתם ותוביל אותם לחוק מבטחים משפטי, דבר שאדם פשוט יתקשה מאוד לעשות לבדו. מעבר לכל אלה מצטרפת גם ההיכרות עם המערכת והיכולת לייעל את הפעולות. ייעוץ וליווי של עורך דין טוב יכולים להביא לכך שהתיק ייסגר לאחר חקירה אחת, במצב בו ללא ייעוץ והכוונה יוגש כתב אישום ואז עלות השירותים המשפטיים יעלה משמעותי.

יוצא שעורך דין פלילי מנוסה מסוגל לתת ללקוח שלו הכוונה למקום טוב יותר, תוך זמן קצר יותר ולחסוך הוצאות גדולות. עכשיו נשאלת השאלה, מתי עולה הצורך לשכור את שירותיו של עורך דין פלילי?

עיכוב, מעצר וחקירה במשטרה

חקירה פלילית מתחילה לרוב בעיכוב או מעצר, חקירה באזהרה של חשוד בביצוע עבירה חייבת להתבצע בתחנת משטרה, ומתוקף כך לשוטר יש סמכות לעכב אדם לתחנת המשטרה לצורך מטרה זו. במקרים מסוימים לצורך החקירה יידרש גם לעצור את החשוד, כלומר לעכבו להיקף זמן שעולה על 3 שעות. בעת שהחשוד מתיישב על כסא הנחקר, אחת הפעולות הראשונות שיבצע החוקר זה יציע לו להתייעץ עם עורך דין. לא מעט אנשים מוותרים על הייעוץ, לפעמים מתוך מחשבה של "לא עשיתי כלום, למה אני צריך עורך דין?" ולעיתים על מנת להציג מצג כזה לחוקר, מתוך מחשבה שמי שמתייעץ עם עורך דין יש לו מה להסתיר.

הבעיה בהתנהלות הזו היא שלא מעט מהאנשים האלה אינם מנוסים בהליכים הפליליים ולא מבינים עד הסוף את המשמעות של החקירה, חלקם חושבים שאם יודו אולי יימנעו ממעצר ממושך. ייעוץ עם עורך דין פלילי מנוסה יעזור להם להבין את המקום בו הם נמצאים, עורך הדין יכול להבהיר להם את המשמעות של תשובותיהם ואף יכול לסייע בבניית טקטיקה תוך הבנה של המשמעויות המיידיות וארוכות הטווח שלה.

טעות שיבצע חשוד בשלב הזה עשויה בקלות להוביל להגשת כתב אישום, לעומת זאת שיחת ייעוץ אחת יכולה לחסוך הליך פלילי ארוך ויקר, כך יוצא שבייעוץ פשוט בשלב הראשוני יכול לחסוך הרבה מאוד מאמץ וכסף בהמשך.

שימוע לפני הגשת כתב אישום והסדר מותנה

בלא מעט עבירות יש זכות לחשוד לשימוע לפני הגשת כתב אישום, רבים מתעלמים ולא ממשים את זכותם זו מתוך הנחה שהשימוע הוא עניין טכני חסר משמעות כשבפועל כבר התקבלה החלטה על הגשת כתב אישום. אלא שבפועל לא רק שיש יכולת להשפיע בהליך השימוע, ואף למנוע הגשת כתב אישום, ניתן גם להביא להפחתה באישומים או בהיקף העבירות ובשל כך להביא סגירת תיק או להפנותו להליך של הסדר מותנה.

עניין זה חוזר על עצמו גם אצל אנשים שמקבלים הצעה לסגירת תיק בהסדר מותנה, רבים פשוט הולכים וחותמים מתוך מחשבה שבכך הם ישימו את הסיפור מאחוריהם. אלא שבפועל ישנם מקרים רבים בהם התביעה מגדילה את היקף העבירות והאישומים ומוסיפה תנאים מוגזמים לתנאי ההסדר. עורך דין פלילי מנוסה ידע כיצד לרכך את היקף העבירה ולהקלות בתנאי ההסדר המותנה. נתקלתי בלא מעט אנשים שקיבלו עליהם תנאי הסדר שהם גרועים לא פחות מהענישה להם היו צפויים בניהול ההליך. לעיתים גם, עורך דין טוב ידע לזהות מצבים בהם הליך של הסדר מותנה מגיע על מנת לכסות על כשלים שיכולים להביא לזיכוי ויכול להמליץ ללקוחותיו לבחור לנהל את ההליך.

הגשת כתב אישום וניהול ההליך הפלילי

גם כאשר מוגש כתב אישום, יש בכוחו של עורך דין פלילי להביא להשפעה משמעותית, לריכוך הענישה ולייעול ההליכים. עורך דין פלילי מנוסה בכוחו לנתב את הלקוח להליכים שעשויים להביא לזיכויו או לאי-הרשעתו, לעיכוב ההליכים בעניינו ואך לחזרה מאישום.

לא רבים ידועים זאת, אבל בניגוד לדעה הרווחת, בהתאם לנתונים שהפרקליטות פרסמה בעצמה, כ-50% מההליכים שמתנהלים עד הסוף, כלומר מגיעים להכרעת בית משפט, אינם מסתיימים בהרשעה. וזאת בלי לקחת בחשבון שמתוך 50% שכן מסתיימים בהרשעה מסתיימים בהרשעות חלקיות, כלומר הנאשמים מזוכים בחלק מהאישומים.

הנתונים הללו הם ללא ספק תוצאה של עורכי דין פליליים מנוסים שיודעים כיצד לנתב תיקים היטב כך שיטיבו עם הלקוחות שלהם.

סיכום

שכירת שירותיו של עורך בשלב מוקדם יכולה לחסוך הוצאות גדולות על הליכי שימוע וניהול הליך פלילי מלא, שהם שירותים יקרים במיוחד. ההמלצה היא להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי בכל מפגש עם הרשויות, ובמיוחד כשמוקנית הזכות הזו, לנצל אותה.

אם נתקלת באירוע פלילי ומתעורר צורך בקבלת ייעוץ או הכוונה כיצד לנהוג, או אם הוקנתה לך הזכות להתייעץ עם עורך דין, אל תהסס ליצור קשר בהקדם.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן