האם ניתן לתבוע את המדינה לאחר אשפוז כפוי בבית חולים פסיכיאטרי?

כפי שכתבתי בעבר, אני מאמין ביכולת של האזרח הקטן לעמוד על זכויותיו מול מערכות גדולות בביהמ"ש לתביעות קטנות. הפעם אביא את סיפורו של יניב, שהגיע מיוזמתו לטיפול בבי"ח ומצא עצמו מאושפז בכפיה למשך 17 יום. סיפורו מדגים כיצד זוכה האזרח הקטן ליומו בביהמ"ש, גם כשהצד השני הוא המדינה.

יניב, מתמודד נפש, הגיע לביה"ח לאחר שהתקשה להירדם במשך מספר ימים. לאחר מס' שעות, הוא מצא עצמו מאושפז בכפיה למשך 17 יום. התובע טוען שבבסיס ההחלטה לאשפזו עומד מידע שגוי שנכנס לתיק הרפואי שלו ובשל כך האשפוז שלו לא היה בהתאם לדין. מנגד, הנתבעת, שהיא למעשה "מדינת ישראל", טוענת שהאשפוז היה כדין.

אלא שכפי שהתברר בבית המשפט נמצאו פערים גדולים בין דוחות שערכו רופאים במיון ביה"ח לבין הכתוב בהחלטת האשפוז בכפייה של הפסיכיאטר המחוזי. כאשר הפער המרכזי נוגע לאירוע שלא היה ולא נברא לפיו התובע הובא לביה"ח לאחר אירוע בתחנת דלק במסגרתו התפרע. התובע טען לאורך כל אורך האשפוז והוועדות הפסיכיאטריות שבחנו את מצבו כי חלה טעות ואירוע כזה כלל התרחש, לפחות לא לגביו. המדינה הודתה כי לאורך כל אשפוזו של התובע, ואף מבדיקה במסגרת התביעה הנוכחית, לא נמצא כל דיווח משטרתי אודות אירוע שכזה ביחס לתובע. לאחר שהגיעו אחיו ואביו של התובע להעיד בפני הוועדה הפסיכיאטרית כי כלל לא התרחש כל אירוע כפי שנטען, הורתה בועדה הפסיכיאטרית על שחרורו של יניב מאשפוז.

ביהמ"ש מבקר את המדינה על התנהלותה במסגרת ההליך של תביעה קטנה, העלאת טענות פרוצדורליות וכניסה לטיעונים משפטיים מעמיקים שאין מקומם בהליך של תביעה קטנה, בוודאי שלא מצד המדינה, ובוודאי שלא בהליך בו מתמודד נפש, אדם מן הישוב, טוען לעוולה כה חמורה שנגרמה לו על ידי המדינה.

ביהמ"ש סוקר את שלל ההפרות שביצעה המדינה כלפי יניב ומפרטת את הנזקים שהפרות אלה עשויים לגרום לו. אולם ביהמ"ש נמנע מקביעה לפיה אשפוזו של יניב היה שלא כדין, שכן הוא חורג מתחום סמכותו של ביהמ"ש לתביעות קטנות, אך יחד עם זאת קובעת שנפלו פגמים כה מהותיים, שבוודאי הייתה להם השפעה על החלטת האשפוז של יניב. העובדה כי התיעוד השגוי יופיע מעתה בתיעוד הרפואי של יניב בשילוב עם המחדל של המדינה לתיקון הפגם, יש בהם כדי להוות עוולה בהתקיימה על המדינה לפצות את יניב.

ביהמ"ש מורה למדינה לשלם ליניב פיצוי בסך 15,500 ₪, כולל הוצאות.

ת"ק 23846-06-23

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן