הזכות להגנה: חקיקה חדשה תאפשר נוכחות עורך דין בחקירות

הרבה אנשים שאלו אותי אם זה מקובל שעורך דין בישראל ישב בחקירה ביחד עם החשוד, והשבתי להם שעל פי החוק אין אפשרות לעשות את זה. אבל היום התבשרנו על תחילתו של שינוי בסוגיה הזו, וחשבתי שנכון יהיה לחלוק איתכם את המידע הזה, מאחר ומדובר בשינוי משמעותי מאוד בעיניי.

משרד המשפטים פרסם היום תזכיר חוק, על מנת לקבל את הערות הציבור, המקנה זכויות נוספות לאוכלוסיות מיוחדות – קטינים ואנשים עם מוגבלויות. עד היום היו זכאים חשודים קטינים לנוכחות "הורה או קרוב אחר", ואנשים עם מוגבלויות לנוכחות "מלווה" בעת חקירתם כחשודים.

זכות זו מצטרפת לזכויות נוספות כמו חקירה על ידי חוקר בעל הכשרה מיוחדת, הן במקרה של קטינים, "חוקר נוער", והן במקרה של בעלי מוגבלויות, "חוקר מיוחד". תזכיר החוק מבקש להוסיף על הזכויות הקיימות גם נוכחות עורך דין. תיקון החקיקה הוא חלק מועדה בראשות שופט העליון בדימוס יורם דנציגר שעוסקת במניעת הרשעות שווא. באחד מדוחות הביניים של הועדה נכתב כי צעירים, וקטינים במיוחד, נוטים להודות בעבירה שלא ביצעו, וכי הם מתקשים בהבנת האזהרה המושמעת להם בתחילת החקירה והם אינם מכירים את תפקיד עורך הדין הפלילי ואת יכולתו לסייע להם, וכתוצאה מכך מוותרים על זכויותיהם כחשודים. על פי הועדה נוכחות עורך דין בחקירה היא פרקטיקה שאומצה במדינות רבות באירופה. ובעקבות המלצותיה אלה, גובשה הצעת החוק הנוכחית.

היום, 14.03.2024, קיבלנו דוגמה חיה למקרה שאולי אליו כיוונה הוועדה, היום פורסם על הסדר טיעון מול ליעד אדרי שהואשם ברצח של יואל לנגהל ז"ל. על פי סרט שפורסם בתוכנית "עובדה" במרכז תיק החקירה עומדת עדותו של קטין המכונה בסרט "הילדון", והנה תמליל מתוך הקלטת חקירתו של "הילדון":

איך תיקון החקיקה ישפיע בפועל על החקירה? נצטרך לחכות ולראות את לשון החוק הסופית, ואולי אף את התקנות שיהיה צורך לתקן לצורך הפעלת החוק בפועל. אבל היום קיבלנו תזכורת למקרה כזה של חקירת קטין שמעוררת תהיות.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן