החזקת סכין: מתי זה אסור?

הגעתי לבימ"ש וחזיתי דיון גישור פלילי, בו מדברים בפתיחות על ראיות וטיעונים משפטיים, והאזנתי. הנאשם מואשם בהחזקת סכין, הוא שהה בחוף ועורר את חשדם של שוטרים, הם פנו אליו וערכו חיפוש בתיקו, שם מצאו סכין. כששאלו אותו למה הוא מחזיק סכין? השיב החשוד: "אני משתמש בה כדי לבנות באנג".

בסיום הדיון הנאשם הודה שהחזיק סכין שלא למטרה כשרה ונגזר דינו. לא מדובר בעבירה שולית, העונש בצידה הוא עד 5 שנות מאסר – מדובר בעבירה מסוג "פשע". לשם השוואה, העונש על גניבה הוא עד 3 שנות מאסר. ביחס לעבירת פשע מדובר בעבירה מאוד נפוצה שגם אנשים נורמטיבים עשויים להיתפס מבצעים אותה.

מדובר באחת העבירות היותר דרקוניות – החוק אוסר על אדם להימצא מחוץ לבית כשברשותו סכין. אדם שנתפס עם סכין, עליו להוכיח שהוא מחזיק בו למטרה כשרה. המונח "מטרה כשרה", אינו מוגדר בחוק, אך המונחים "סכין" ו"אולר" כן. לא תופתעו לגלות שמרבית האולרים המודרניים, אינם עונים להגדרה "אולר".

ההגדרה של אולר דורשת להב קצר יחסית, של 10 ס"מ, ושהלהב, כשהוא פתוח, לא יהיה מוחזק כך שהלהב קבוע. למעשה, אביזר כזה הוא לא בטיחותי כי הלהב עשויה להיסגר על אצבעות מי שאוחז באולר. אז אביזרי הבטיחות שמקבעים את הלהב יוצרים למעשה סכין שאסורה בהחזקה.

אז מה עושים אם בכל זאת יוצאים מהבית עם סכין? מוכנים מראש עם הסבר מדוע נדרשת החזקת הסכין. והכי חשוב – "הגנה עצמית" אינה מטרה כשרה, נתקלתי בלא מעט מקרים שתשובה כזו מצד חשוד הביאה להגשת כתב אישום נגדו.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן