אחריות לתיקון נזקים בדירה מושכרת וזכויות שוכר הדירה

זמן קצר לאחר כניסתה לדירה מזהה סיגלית רטיבות בחדר השינה, היא פונה לסימה שתטפל בה, אך זו התעלמה, הרטיבות התפשטה עד שלאחר כמעט שנה החלה נזילה אל קומת העמודים ורק אז התעשתה סימה ותיקנה את המפגע. לאחר שסירבה לממש את האופציה להארכת השכירות, עזבה סיגלית את הדירה.

סיגלית הגישה תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות בגין עוגמת הנפש שנגרמה לה בשל הטיפול הלקוי של סימה במפגע שנגרם לדירת המגורים, וכן בגין נזק שנגרם לארון הבגדים שלה. בנוסף תבעה סיגלית לקבל החזר על חלון, סורגים ומתקן ייבוש שהתקינה בעצמה בדירה, ובסך הכל תבעה 15,000 ₪.

סימה טענה כי עשתה ככל שביכולתה לזיהוי מקור הנזילה והזמינה לדירה אנשי מקצוע ואכן לבסוף אותר מקור הנזילה. היא טוענת שהציעה לסיגלית לעזוב ללא "קנס", אך זו סירבה, מה שמלמד שלא סבלה כלל ממצב הדירה ושתיאוריה ביחס למצב הדירה מוגזם. סימה מכחישה את הנזקים להם טוענת סיגלית.

ביהמ"ש קובע כי מעבר לחוזה השכירות, שבעצמו מטיל חובה על סימה לתקן מפגע בדירה "תוך זמן סביר", חלים על היחסים החוזיים בין השתיים גם דיני החוזים וחוק השכירות והשאילה. מין החוקים הללו מסיק ביהמ"ש כי "זמן סביר" הינו 30 יום, וזו מסגרת הזמנים במסגרתה היה על סימה לפעול.

ביהמ"ש התרשם כי סימה לא פעלה "במהירות וברצינות הראויים והנדרשים, אלא משכה זמן וזאת ללא כל הסבר אשר הניח את דעתי", עוד קבע כי אנשי המקצוע פעלו באופן רשלני והיה על סימה לצאת מגדרה כדי לטפל בבעיית הרטיבות, והיא לא נהגה כמצופה, עד שפנה אליה וועד הבית בשל הפגיעה ברכוש המשותף.

ביהמ"ש מתייחס להצעה לעזוב את הדירה, וקובע שהיה מוטב שההצעה לא הייתה עולה ואין בסירוב לה כדי ללמד על מצב הדירה. ביהמ"ש התרשם אכן התעורר קושי אמיתי להתגורר בדירה. במקרה זה הייתה מוקנית לסיגלית הזכות להפחית מדמי השכירות, משלא עשתה כן יש מקום לפסוק פיצוי בגין עוגמת הנפש שנגרמה.

ביהמ"ש מוצא כי יש סיגלית זכאית להחזר חלק מהוצאותיה בגין השקעתה בדירה, וכן לפיצוי חלקי על הנזק שנגרם לארון הבגדים. בגין עוגמת הנפגש פסק ביהמ"ש שיש לפצות את סיגלית בסך 8,000 ₪, ובגין הארון וההוצאות 4,000 ₪, וכן הוצאות משפט על סך 1,200 ₪, ובסך הכל 13,200 ₪.

גם הסיפור הזה מלמד אותנו על היכולת של האזרח הקטן לעשות שימוש בתביעה קטנה כדי לפתור סכסוכים, ואם אתם שוכרים או משכירים דירה, דעו את זכויותיכם וחובותיכם ופעלו לממש אותם.

ת"ק 30485-06-23

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן