מה לעשות במקרה של הטרדה מינית? המדריך המשפטי לכל אדם

מאז תופעת ה-#MeToo התודעה לגבי הטרדות מיניות עלתה משמעותית ואיתה גם הנטייה לפעול כנגד הטרדות מיניות בפרט ועבירות מין בכלל. במאמר זה ננסה להסביר מה הן הטרדות מיניות ובכלים המשפטיים להתמודד איתה וכן בתפקידו של עורך דין הטרדות מיניות בטיפול בסוגיות המשפטיות העולות לאורך המאמר.

הטרדה מינית – עבירה פלילית ועוולה אזרחית

הטרדה מינית קבועה בחוק עצמאי, ואינה חלק מחוק העונשין, בשונה מעבירות מין אחרות. מצד אחד המחוקק ראה חשיבות באכיפה הפלילית כלפי העבירה, אבל מתוך הבנה שהאכיפה הפלילית אינה פשוטה הוא גם הכיר בהטרדה מינית כעוולה אזרחית וקבע בצידה פיצוי אף ללא הוכחת נזק על סך 120,000 ₪ ובמקרים קיצוניים אף כפול מזה. ויובהר, פיצוי זה הינו בעבור כל עוולה, כלומר אם אדם ביצע סדרת מעשים הוא חשוף לגובה הפיצוי הקבוע בחוק בגין כל מעשה בנפרד.

בנוסף לכך, החוק גם מטיל אחריות על מקומות עבודה ועל תפקידו בפעילות למניעת הטרדות מיניות במקום העבודה. חברה, או מעסיק, שלא פעלו כנדרש על פי חוק למניעת הטרדות מיניות במקום העבודה יהיו אחראים בעוולה האזרחית במקרה של אירוע של הטרדה מינית במקום העבודה ויהיו חשופים לתביעה אזרחית ולפיצוי אף ללא הוכחת נזק בשיעורים שצוינו לעיל.

באופן כללי מחלק החוק שני סוגים של התנהגויות המהוות הטרדה מינית: מעשים שיהוו הטרדה מינית אם יבוצעו באופן חזרתי, ומעשים שיהוו הטרדה מינית אף אם לא בוצעו באופן חזרתי.

בקבוצה הראשונה, של המעשים בהם נדרשת חזרתיות, נמצאים התנהגויות המתמקדות במיניותו של אדם וכן הצעות בעלות אופי מיני. הללו יעלו כדי הטרדה מינית במידה והמוטרד הראה שהוא אינו מעוניין בהם, אך המטריד המשיך בהתנהגותו.

בקבוצה השנייה, של התנהגויות בהן לא נדרשת חזרתיות נמצאות פעולות כמו סחיטה באיומים כשהמעשה אותה מבקש הסוחט לקבל הינו בעל אופי מיני; כאשר המעשה שנעשה מהווה מעשה מגונה; כאשר מדובר בהתייחסות משפילה או מבזה ביחס למינו, מיניותו או נטייתו המינית של המוטרד. כלומר, מספיקה התייחסות משפילה אחת הנוגעת לנטייתו המינית של אדם כדי שהיא תעלה כדי הטרדה מינית.

ואולם, במצבים מסוימים, גם ההתנהגויות שבקבוצה הראשונה, כאלה בהן נדרשת חזרתיות, לא תיהיה דרישה להראות שהמוטרד הבהיר שאינה מעוניין בהתנהגות, אם המוטרד הוא קטין מתחת לגיל 15, או שבין המטריד למוטרד ישנם יחסי מרות או כפיפות, לרבות במקום העבודה. כלומר, הצעה בעלת אופי ביני בין מנהל במקום העבודה לאדם שכפוף, או כפופה, למרותו, תהווה הטרדה מינית אף אם המוטרד לא הראה שאינו מעוניין, ואף אם התרחשה פעם אחת בלבד.

הטרדות מיניות – אכיפה פלילית

במקרה של הטרדה מינית, ניתן להגיש תלונה במשטרה. המשטרה, אם התעורר בעיניה חשד לביצוע עבירה, עליה לחקור את החשד ולבררו עד תום. בסיום החקירה המשטרתית ייתכן והתיק יועבר להחלטת תובע ובמידה וזה ימצא כי בוצעה עבירה ייתכן שיוגש כתב אישום בגין ביצוע עבירה פלילית של הטרדה מינית. בגין מעשים שמהווים עבירה מינית ישנו מנעד רחב של חומרה, המתחיל בעונש של עד 2 שנות מאסר ומגיע לעבירות שקבוע בצידן עונש של עד 5 שנות מאסר.

הטרדות מיניות – אכיפה משמעתית

ישנן מקומות עבודה אשר במסגרתם חל דין משמעתי שאוכף, בין היתר, גם הטרדות מיניות. מבין הגופים הללו ניתן לציין את נציבות שירות עובדי המדינה ומשטרת ישראל. במידה ותועבר תלונה על הטרדה מינית במסגרת הצינורות המשמעתיים, יבוצע בירור, ובסופו תתקבל החלטה באם המעשים עולים כדי עבירה משמעתית. לרוב, לא יתקיים הליך משמעתי שעה שהליך פלילי טרם הסתיים. כלומר אם מתקיימת חקירה משטרתית, או שהוגש כתב אישום, האכיפה המשמעתית תמתין להחלטה בעניין זה בטרם תפעל במישור המשמעתי.

הליכים משמעתיים במשטרת ישראל או בנציבות שירות המדינה דומים להליך פלילי, אלא שבשונה מהם הענישה מתמקדת בפרנסתו של הנאשם. לעיתים, הענישה המשמעתית תהיה משמעותית למי שהטריד מינית לא פחות מהענישה במסגרת ההליך הפלילי. בכל מקרה, במקרה ובו התנהל הליך פלילי, ובוודאי אם הליך זה הסתיים בהרשעה, ייתכן ובעקבותיו יתקיים גם הליך משמעתי. כלומר, העובדה שמתנהל הליך פלילי אין משמעותה שלא יתקיים הליך משמעתי גם כן.

הטרדות מיניות – אכיפה אזרחית

האכיפה האזרחית נעשית באמצעות הגשת כתב תביעה כנגד המטריד ו/או מקום העבודה, במידה ואלה אחראים לעוולה של הטרדה מינית. ניתן להגיש תביעה אזרחית בגין כל סוג של הטרדה מינית, אולם התחום הנפוץ ביותר הוא הטרדה מינית במקום העבודה, בייחוד אם מקום העבודה כפוף להוראות החוק ביחס למניעת הטרדות מיניות במקום העבודה.

מדובר בהליך אזרחי לכל דבר ועניין שתחילתו בהגשת כתב תביעה, אלא שלהבדיל מהליכים נזיקיים למשל, בהליך מסוג זה אין הכרח להוכיח שנגרם נזק על מנת לדרוש פיצוי כספי שכן החוק קובע פיצוי נכבד גם ללא הוכחת נזק.

הטרדות מיניות – שאלות נפוצות

מה זה הטרדה מינית במקום העבודה? יש לשים לב שכל הטרדה מינית שמתרחשת במקום העבודה עשויה להטיל אחריות גם על מקום העבודה אם כשל במניעתה לפי הנחיות החוק. יחד עם זאת, דרישת החזרתיות בהתנהגויות שפורטו לעיל נותרת בעינה והיא מוסרת רק במקרה בו ישנה כפיפות בין המטריד למוטרד או יחסי מרות.

מה קורה עם הטרדות מיניות במוסדות חינוך? קטינים מוגנים מכל סוג של הטרדה מינית, אף ללא חזרתיות וזה כולל הטרדות מיניות במוסדות חינוך. גם במסגרת חינוכיות לבגירים מתקיימת הגנה דומה אם המטריד ניצל יחסי מרות בלימודים לביצוע מעשיו.

איזה התנהגות תיחשב הטרדה מינית ברשת? בהנחה שאין היכרות מוקדמת בין המטריד למוטרד ושאין ביניהם יחסי מרות, אז יש להתייחס להתנהלות ברשת כהתנהלות "בחיים האמיתיים". כלומר אם מדובר בהתנהגות שמתייחסת לביזוי או השפלה על רקע מיני, או הצעות חוזרות כשהמוטרד הראה שאינו מעוניין, מדובר בהטרדה מינית. בכל הנוגע לקטינים מתחת לגיל 15 אז כל התנהגות כמפורט לעיל תהווה הטרדה מינית, גם ללא חזרתיות.

האם דיקפיק זו הטרדה מינית? כן! חשיפת איבר מין במטרה לגירוי, סיפוק או ביזוי מיני היא מעשה מגונה ומעשה מגונה מוגדר כהטרדה מינית וביצוע פעולה כזאת חושפת את המבצע אכיפה פלילית, משמעתית או אזרחית כפי שפירטתי במאמר.

תפקידו של עורך דין הטרדות מיניות

עורך דין הטרדות מיניות הוא עורך דין פלילי עם ידע וניסיון בעבירות מין בכלל ובתחום ההטרדות המיניות בפרט. עורך דין הטרדות מיניות יכול לסייע הן למטריד והן למוטרד למצות את זכויותיו על פי חוק בכל המישורים הרלוונטיים. בעניינו של המטריד, או מי שחשוד בהטרדה, בייעוץ לפני חקירה במשטרה או במסגרת בירור במקום העבודה או הליך משמעתי, ובייצוג לאורך הליכים בהמשך הדרך. גם המוטרד, או המוטרדת, נזקקים לליווי לשם הבנת זכויותיהם ומימושן. עורך דין הטרדות מיניות ידע להפנות את המוטרד, או המוטרדת, לגורם הרלוונטי שייתן עבורם את המענה המיטבי למצוקותיהם ולשם מימוש זכויותיהם.

אם נקלעת לסיטואציה של הטרדה מינית, אל תישאר לבד ואל תתמודד עם זה בעצמך, אל תהסס לפנות בהקדם לייעוץ אצל עורך דין הטרדות מיניות לקבלת הכוונה וייצוג ראוי.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן