כל מה שצריך לדעת על הסדר מותנה ועל תפקידו של עורך דין פלילי בהסדר מותנה

בניסיון לצמצם עומסים על בתי המשפט ורשויות התביעה וגם להקל על הציבור, פיתח המחוקק כלי חדש שמעניק סמכויות מעין שיפוטיות לרשויות תביעה שהוסמכו לכך – הסדרת מותנה. במאמר הנוכחי נסקור את היתרונות שמעניק הכלי החדש, את החסרונות שלו, מה השימוש שנעשה בו בפועל, איך ניתן להשתמש בו לטובת האזרח הקטן וכיצד עורך דין פלילי מנוסה יכול לסייע עם הסדרים מותנים.

מה זה הסדר מותנה?

הסדר מותנה הוא כלי שמאפשר לתביעה להטיל ענישה על חשודים שמוכנים להודות בעבירה. במידה ויעמדו בתנאי ההסדר המותנה התביעה לא תגישה נגדם כתב אישום וההודאה שלהם בעבירה לא תהווה הרשעה ולא תגרור עמה רישום פלילי, למעשה התיק יופיע כתיק סגור.

מה צריך לעשות כדי להגיע להסדר מותנה?

הסדר מותנה יכול להיות רק בעניין עבירות חטא ועוון, כלומר שהעונש המירבי הקבוע בעניינם הוא פחות משלוש שנות מאסר. כמו כן, על התביעה להצהיר כי אין בכוונתה לעתור למאסר בפועל במידה ויורשע החשוד בעבירה זו, כשהכוונה היא גם לעונש של עבודות שירות.

לחשוד אסור שיהיה רישום פלילי בחמש השנים שקדמו לביצוע העבירה בעניינה נבחנת האפשרות לעריכת הסדר מותנה. בנוסף, לא ייחתם עם החשוד הסדר מותנה אם יש בעניינו הליכים פליליים נוספים תלויים ועומדים, לרבות תיקים פתוחים.

לבסוף, על התובע להגיע למסקנה כי ההסדר המותנה תואם את האינטרס הציבורי ושקיומו מייתר את הצורך בניהול הליך פלילי כלפי החשוד. חשוב להבהיר, לפני כל אלה על התובע להגיע למסקנה כי יש די ראיות בעניינו של החשוד על מנת להגיש נגדו כתב אישום בעבירות הרלוונטיות ובעת שקילת ההסדר המותנה בעניינו הוא בוחן למעשה אם האינטרס הציבורי יבוא על סיפוקו אם תסתפק התביעה בהסדר מותנה במקום הגשת כתב אישום.

היתרונות והחסרונות של הסדר מותנה

כפי שניתן להתרשם הסדר מותנה מיועד לאנשים שאינם עוברי חוק ברגיל וביצעו עבירה קלה יחסית. לכן, ניהול הליך פלילי בעניינם עשוי לעמוד בניגוד לאינטרס הציבורי וגם לפגוע בהם בצורה בלתי מידתית במובן זה שהימשכות ההליכים ביחס לעונש שעשוי להיות מוטל עליהם בסופו אינו תואם את הזמן וההשקעה מצד רשויות התביעה ובתי המשפט.

מבחינת הציבור ההסדרים המותנים חוסכים זמן רב, הגשת כתב אישום וניהול הליכים בבית המשפט, אף אם החשוד מעוניין להודות בשלב מוקדם, עשויים להימשך חודשים ארוכים ולהסתיים לבסוף בענישה קלה. לכן, אם ניתן לסיים את ההליכים באופן יעיל, תוך ענישת החשוד באופן מידתי, אז כל המעורבים יוצאים נשכרים.

היתרון העיקרי לנאשם, מלבד החיסכון בזמן ועינוי הדין הכרוך בהליך פלילי מלא, הוא הימנעות מהרשעה בפלילים והכתמת הרישום הפלילי שלו. לצד זאת הוא נדרש להודות בעבירות ואף לשאת בענישה שתואמת את מעשיהם ולמעשה אינה שונה בהרבה מהענישה להם היו צפויים בבית המשפט.

תפקידו של עורך דין פלילי בהסדר מותנה

לעורך דין פלילי מנוסה ישנם כלים רבים על מנת לסייע ללקוח להגיע להסדר מותנה, להתאים את תנאי ההסדר המותנה כך שיתאימו ללקוח ושלא יחרגו מהמידה הדרושה, ולמנוע מהתביעה לנצל לרעה את הליך ההסדר המותנה.

בפועל, בלא מעט מקרים, מנצלים רשויות התביעה את ההסדר המותנה על מנת להפנות אליו תיקים שבעבר היו נסגרים, ולעיתים אף תיקים עם קשיים ראייתיים אמיתיים. עורך דין פלילי מנוסה מסוגל לנתח היטב את חומר הראיות ולהתאים ללקוח את ההסדר המתאים ביותר עבורו, ואף להמליץ ללקוח לדחות את ההצעה להסדר אם הוא סבור שסיכויי הזיכוי גבוהים.

עורך דין פלילי מנוסה יכול לסייע רבות על מנות להפנות עניינו של לקוח להליך של הסדר מותנה ככל שהוא חושב שזה ההליך המיטיב עם לקוחו. בין היתר, יכול עורך דין פלילי מנוסה לאתר עבירה מתאימה שתעמוד בתנאי הסף להסדר מותנה במקום עבירות חמורות יותר בהם ניתן להאשים את הלקוח.

כמו כן, עורך דין פלילי מנוסה מסוגל להציג את היקף העבירה האמיתי בהתאם לחומר הראיות כך שרכיבי הענישה יהיו תואמים לעבירה ולמנוע מרשויות התביעה מלנפח את היקף העבירה ומשכך גם את היקף הענישה מעבר לצורך ובניגוד לחומר הראיות.

אם הוצע לך הסדר מותנה או שמצאת את המאמר הזה מועיל ואתה מעוניין במידע נוסף או בהתייעצות עם עורך דין פלילי מנוסה, אל תהסס לפנות אליי בהקדם.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן