על מעצר ימים ועורך דין מעצרים

מעצר ימים הוא אחד השלבים בחקירה משטרתית, במידה והמשטרה חושבת שעל מנת לגבש תיק חקירה ולבצע פעולות חקירה מסוימות עליה לעצור אדם לתקופה מסוימת, יש ברשותה את הכלים, באמצעות צו בית משפט, ולעיתים גם ללא צו, לעצור אדם לתקופה מסוימת – המעצר הזה מכונה מעצר ימים. במאמר הזה אסביר מה זה מעצר ימים? מה ההבדל בין מעצר ימים למעצר עד תום ההליכים? איך עורך דין פלילי יכול לסייע במעצר ימים?

מה זה מעצר ימים?

כאמור, אם ישנו חשוד בביצוע עבירה שנחקרת על ידי המשטרה, יש לה סמכות, בין אם באמצעות צו ולעיתים גם ללא צו, לעצור אדם לצורך מיצוי חקירת המשטרה. מעצר ימים מיועד אך ורק לצרכי חקירה, אם תם הצורך החקירתי במעצר, המעצר מסתיים. לרוב, דרוש המעצר על מנת לקבל את גרסתו של החשוד לאירוע בגינו נעצר ולאחר מכן לראיות שייאספו בזמן תקופת מעצרו. המעצר הוא מעין הקפאת מצב, מניעת החשוד מלבצע פעולות שעשויות לשבש את החקירה והרחקתו ממקום ביצוע העבירה והעדים הרלוונטיים.

יש להביא אדם שנעצר בפני שופט בתוך 24 שעות ממועד מעצרו. בית משפט יכול להאריך את מעצרו לפרקים עד לתקופה של 30 יום. בית המשפט יבחן מעת לעת את התקדמות החקירה ואת הצורך בהמשך מעצרו של החשוד, הן מבחינת קצב התקדמות החקירה והן מבחינת הצורך החקירתי בהמשך מעצרו.

אמנם שחרור ממעצר מעיד לרוב גם על עוצמת הראיות בתיק, או בעצם על חולשתם, אולם אף אם אדם שוחרר ממעצר אין הדבר מעיד על כך שהתיק בעניינו ייסגר. יחד עם זאת, הדחיפות שבפעולות החקירה תרד משמעותית והצורך בקבלת החלטות במהירות תפחת גם כן. אף אם הוחלט לשחרר חשוד ממעצר ייתכן ועדיין יוטלו עליו תנאים מגבלים, החל ממגבלות תנועה, דרך איסורים על יצירת קשר וכולל הפקדת ערבויות על ידי החשוד ואף ערבים נוספים.

מה ההבדל בין מעצר ימים למעצר עד תום ההליכים?

כפי שציינתי, מעצר ימים הוא מעצר לצורכי חקירה, ונועד לתקופה זו. להבדיל, בקשה למעצר עד תום ההליכים מבוצעת יחד עם הגשת כתב אישום, כלומר לאחר שהסתיימה כבר החקירה המשטרתית. להבדיל מהצורך החקירתי שמלווה את מעצר הימים, הצורך במעצר עד תום ההליכים נובע מסיבות אחרות ומתרכז סביב שלוש סיבות עיקריות: מסוכנות, חשש משיבוש הליכים וחשש מבריחה.

החלטה על מעצר עד תום ההליכים אינה נבחנת מעת לעת, אלא היא מוחלטת ותקפה ל-90 יום וניתנת להארכה לאחר מכן. אולם, מקובל כי מעת לעת, לרוב ביוזמת העצור, עולה לדיון הצורך בהמשך המעצר בשל שינוי נסיבות כלשהו. גם במעצר עד תום ההליכים, שחרור אין משמעותו הפסקת ההליכים המשפטיים, ובדומה למעצר ימים ניתן להטיל גם תנאים מגבילים אף לאחר השחרור והם לרוב מגבילים יותר וכוללים מעצר באיזוק אלקטרוני, מעצר בית ומגבלות תנועה מחמירות והם, לרוב, ילוו את העצור עד לסיום ההליכים המשפטיים נגדו.

איך עורך דין מעצרים יכול לסייע?

במעצרים בכלל, ובמעצר ימים בפרט, נדרש עורך דין מעצרים זמין, בעל קרבה גיאוגרפית למקום המעצר ולבית המשפט שדן בעניינו, על מנת להעניק שירות מיטבי. דיוני מעצר ימים יכולים להיערך בטווח של ימים בודדים, בין לבין דרושה התייעצות עם החשוד שכן סביר להניח שהוא ימשיך להיחקר במהלך ימי מעצרו.

עורך דין מעצרים צריך להיות זמין בכל עת לחשוד שזקוק לו הן לייעוץ לפני חקירה והן לייצוג בעת הליכי המעצר כשהשאיפה היא לצמצם את היקף המעצר ובמידה האפשר להביא לתנאים מגבילים מינימליים בעת השחרור.

כפי שציינתי, שחרור ממעצר אין פירושו סיום ההליכים בעניינו של החשוד, לכן מומלץ לשכור שירותיו של עורך דין פלילי שיעמוד לצידו של החשוד גם בהמשך ההליכים נגדו ושיש ביכולתו להביא לסיום התיק הפלילי בצורה שתביא אותו לחוף מבטחים ותגן על זכויותיו בצורה המיטבית.

אם נעצרת, זומנת לחקירה במשטרה ומצאת את המאמר הזה מועיל, אל תהסס לפנות אליי לייעוץ בהקדם האפשרי.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן