יש לכם שאלות על צו למניעת הטרדה מאיימת וצו הגנה? כל התשובות במאמר

בשנת 1991, על מנת להילחם בתופעה שהתפשטה אז של אלימות במשפחה, איתה התקשו מערכות החוק והאכיפה להתמודד, חוקק חוק למניעת אלימות במשפחה שהקנה לבתי משפט סמכויות חדשות ורחבות לשם הגנה על משפחה מבן משפחה אלים. הכלי נמצא כיעיל כל כך עד שכעשור מאוחר יותר חוקק חוק מניעת הטרדה מאיימת שמעתיק חלק נרחב מהסמכויות שהוקנו לבתי המשפט במסגרת חוק למניעת אלימות במשפחה ומיישם אותם על כל אדם למעשה, עם ההתאמות הנדרשות.

במאמר זה אסקור את התנאים להגשת בקשה והוצאת הצו ואת הסעדים אותם יכול להעניק בית המשפט. נתחיל בסקירת צו הגנה לפי חוק למניעת אלימות במשפחה, לאחר מכן אציג את ההתאמות שבוצעו בצו למניעת הטרדה מאיימת ואסביר את תפקידו של עורך דין פלילי בהליכים הללו.

צו הגנה – חוק למניעת אלימות במשפחה

בן משפחה, כהגדרתו בחוק (מדובר בהגדרה רחבה שהולכת את כדי דודים וגיסים, גם אם בעבר), היועץ המשפטי לממשלה, או מי מטעמו, תובע משטרתי או עובד סוציאלי, רשאים לבקש מבית משפט, שלום, לענייני משפחה או בית דין עדתי המוסמך לדון בענייני הצדדים, לתת צו הגנה מפני אדם במידה ומתקיימים אחד מאלה: האדם לגביו מתבקש הצו נהג באלימת בבן משפחה, לרבות כליאה ועבירות מין; ישנו בסיס סביר להניח שהתנהגותו של האדם לגביו מתבקש הצו מהווה סכנה גופנית ממשית לבן משפחתו, לרבות סכנה לביצוע עבירת מין; האדם לגביו מתבקש הצו התעלל בבן משפחתו או התנהג באופן שאינו מאפשר לבן משפחתו ניהול תקין של חייו.

כפי שניתן להתרשם שניים משלושת התנאים עוסקים במעשים שכבר התרחשו, כלומר הצו ניתן לאחר התנהגות אלימה כלשהי, ואילו תנאי אחד עוסק בהתנהגות עתידית, ולשם כך מתבקש רק ראייתי המכונה "בסיס סביר להניח". כלומר יש צורך בראיות מסוימות, אך אלה לא צריכות לבסס תשתית לפיו סיכויי ההתרחשות הם ברמה קרובה לוודאית, אלא די בכך שהם מעוררות הנחה שמתקיימת הסכנה.

במידה ומצא בית משפט כי אחד מן התנאים מתקיים, אז בסמכותו להניק מגוון סעדים, בעיקרם לאסור על מי שהצו התבקש בעניינו לשמור על מרחק מסוים מבן משפחתו, לאסור עליו להטריד בן משפחה, לחייב את מי שניתן בעניינו צו לקבל טיפול, לאסור עליו מלהחזיק נשק ועוד.

בית משפט רשאי לתת צו אף במעמד צד אחד, אם עשה כן תוקפו של הצו יהיה עד לדיון במעמד הצדדים שיתקיים בתוך שבעה ימים מיום מתן הצו. במידה ויינתן צו קבוע, לאר דיון במעמד הצדדים, תוקפו לא יעלה על 3 חודשים, אך ניתן להאריכו עד ל-6 חודשים בסך הכל, ובמקרים מיוחדים גם עד שנה.

במידה וצו הגנה מופר, הדבר מקנה לשוטר סמכות מעצר לגבי המפר וכן מדובר בעבירה עצמאית.

צו למניעת הטרדה מאיימת – חוק מניעת הטרדה מאיימת

המבנה המשפטי שנבנה בעניין צו הגנה הועתק והודבק גם בעניין צו למניעת הטרדה מאיימת. הדמיון נמצא בעיקר בהליך המשפטי עצמו, כלומר שניתן להוציא צו במעמד צד אחד עד לדיון במעמד הצדדים. אולם, צו למניעת הטרדה מאיימת יכול לעמוד בתוקף ל-6 חודשים, להבדיל מ-3 חודשים במקרה של צו הגנה, ניתן להאריכו לאחר מכן עד לשנה ובמקים מיוחדים גם עד לשנתיים. כלומר, תוקף צו למניעת הטרדה מאיימת רחב משמעותית מזה של צו הגנה.

בהליך בעניין צו למניעת הטרדה מאיימת אין את מגבלות ההגדרה של בן משפחה, כל מי שנפגע בהטרדה מאיימת, ואף אדם מטעמו, וכן היועץ המשפטי לממשלה או מי מטעמו, תובע משטרתי או עובד סוציאלי יכולים להגיש בקשה לצו למניעת הטרדה מאיימת ובית משפט יקנה סמכות בעניין אם יתרשם כי אותו אדם לגביו התבקש הצו נקט הטרדה מאיימת.

אם בעניין צו הגנה נדרש מעשה אלימות ממשי או סכנה למעשה אלימות, צו למניעת הטרדה מאיימת דורש קיומם של מעשים ברף נמוך משמעותית. החוק מגדיר הטרדה מאיימת כך: "הטרדתו של אדם בידי אחר בכל דרך שהיא או נקיטת איומים כלפיו, בנסיבות הנותנות בסיס סביר להניח כי המטריד או המאיים עלול לשוב ולפגוע בשלוות חייו, בפרטיותו או בחירותו של האדם או כי הוא עלול לפגוע בגופו." ועל מנת לבסס את ההגדרה הכוללת, נותן החוק גם מקרים פרטניים המהווים "הטרדה מאיימת": בילוש, מארב, התחקות או פגיעה בפרטיות; איומים; יצירת קשה בעל פה, בכתב או בכל אמצעי; פגיעה ברכוש, בשם טוב או בחופש התנועה.

המגבלות אותם יכול בית המשפט להטיל באמצעות צו למניעת הטרדה מאיימת הן מגוונות ונוגעות בעיקר למהות ההטרדה המאיימת, למעשה בית המשפט יורה לאותו אדם לחדול מההטרדה המאיימת אותה מצא, במקרים קיצוניים סמכות בית משפט גם להורות לו להתרחק מהמוטרד וגם למנוע ממנו מלהחזיק בנשק. תוצאות הפרת הצו דומות – מדובר בעבירה עצמאית והפרת הצו מקנה סמכות מעצר כלפי המפר.

עורך דין פלילי הטרדה מאיימת או צו הגנה

בסופו של דבר בקשות הצווים הללו דורשות דיון בבית משפט וכוללת גם הבאת ראיות וחקירת עדים. מדובר בפעולות שדורשות ניסיון והתמחות על מנת להגיע לתוצאות מיטביות. אמנם ההליכים הללו מונגשים היטב גם לאדם שאינו מיוצג, אך יחד עם זאת, כיוון שמדובר בדיני נפשות חשוב להיעזר בשורותיו של עורך דין פלילי העוסק בהטרדה מאיימת או צו הגנה על מנת להגדיל את הסיכוי לקבלת התוצאה המבוקשת.

עורך דין פלילי ידע כיצד לערוך היטב בקשה שתוגש לבית המשפט, ילווה את הלקוח בעת הוצאת הצו הארעי ולאחר מכן גם בדיון במעמד הצדדים, ובמידת הצורך גם ידע לבקש את הארכת הצו. חשוב גם להבהיר שלרוב הליכים שכאלה מערבים גם פעולות משפטיות נוספות כמו הגשת תלונה במשטרה או תביעה אזרחית. עורך דין הטרדה מאיימת ידע להפנות את הלקוח שלו לפעולות הנדרשות בנסיבותיו של המקרה של הלקוח.

אם נתקלת בהטרדה מאיימת או באלימות במשפחה, או מצאת מאמר זה מועיל ואתה זקוק לייעוץ משפטי או בהכוונה או ייצוג בהליכים כאלה, אל תהסס לפנות אליי בהקדם.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן