מה קורה כשחברת הביטוח מקזזת מסכום הנזק בשל אשם תורם? מגישים תביעה קטנה!

מיכאל היה מעורב בתאונה עם רכב אחר וביקש לקבל החזר מבעלי הרכב הפוגע. חברת הביטוח של הרכב הפוגע הכירה באחריות המבוטחים מטעמה לתאונה, והעבירה סכום כסף לכיסוי הנזק, אלא שהיא בחרה שלא להעביר את הסכום במלואו. המאמר הפעם יעסוק ביהירותה של חברת הביטוח ומלחמתו של האזרח הקטן.

האזרח הקטן מול חברת הביטוח – תביעה קטנה

כאמור, מיכאל היה מעורב בתאונה, אלא שבעת העברת הכסף לכיסוי נזקיו של מיכאל, טענה חברת הביטוח של הצד השני לתאונה שאחריות הצד השני לתאונה אינה מלאה ולמיכאל יש אשם תורם ומשכך היא קיזזה 20% מסכום הנזק וכן הורידה מסכום הפיצוי את רכיב המע"מ בטענה כי מיכאל זכאי לקזז סכום זה.

מיכאל הגיש תביעה קטנה בגין קיזוז על הרכיב של האשם התורם, סכום שהגיע לכדי 13,175 ₪, בנוסף לקיזוז המע"מ. כבר בעת הדיון הראשון ובהמלצת ביהמ"ש הסכימה חבר הביטוח את מלוא הנזק ולזנוח את טענתם לאשם תורם, אך היא המשיכה לעמוד על קיזוז המע"מ ובשל אי ההסכמה בין הצדדים ההליך נוהל במלואו.

בית המשפט: "אסור לחברת הביטוח לקזז אשם תורם"

ביהמ"ש הבהיר כי קביעת קיומו של אשם תורם והיקפו הוא בסמכותו הבלעדית של ביהמ"ש, הנוהל של חברת הביטוח פוגעת בזכויותיהם של הנפגעים שכן יש רתיעה מהתדיינות מול חבר ביטוח בהליך משפטי ובמקרים רבים עשוי הסכום שבמחלוקת להיות מינורי והנפגע יסתפק בסכום שהוצע לו ולמעשה יוותר על זכויותיו.

ביהמ"ש גם מבהיר לחברת הביטוח שגם אם גישה זו, לפיה רק בימ"ש מוסמך לברר אשם תורם, תעודד את חברות הביטוח לא לשלם ולהעביר את הדיון למסלול שיפוטי, יש בכך משום מדיניות משפטית ראויה שתמנע קיפוח של זכויות התובעים, גם אם בימ"ש יקבע שהיה להם אשם תורם, אפילו משיקולי הגינות בלבד.

ביהמ"ש קובע שאף בבחינת התנהגותו של מיכאל לגופה, לא נמצא כי יש בה אשם תורם לתאונה. בעניין קיזוז המע"מ קובע ביהמ"ש ששוב הכניסה עצמה חברת הביטוח בנעליים לא לה, ואין לה להיכנס לכיסו של התובע או בהליכים בהם הוא מסדר את חובותיו מול רשויות המס, משכך מצאה שגם קיזוז זה היה שלא כדין.

ביהמ"ש קבע כי על חברת הביטוח לשלם לתובע סך כולל של 19,937 ₪ בגין הקיזוזים שלא כדין וכן 5,000 ₪ נוספים בגין נזק שאינו ממוני, מה שמכונה "עוגמת נפש". בנוסף לפיצוי עליו הורה ביהמ"ש ביחס למיכאל, הורה ביהמ"ש לחברת הביטוח לשלם 3,000 ₪ לקופת המדינה על ניהול הליך סרק.

אני מסיים כל מאמר שלי הנוגע לתביעות קטנות בעידוד הקוראים לעמוד על זכויותיהם, גם מול חברות גדולות, ולא לחשוש מלעשות שימוש במוסד התביעה הקטנה לשם כך, עימדו על זכויותיכם!

תק 31472-12-23

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן