תביעה קטנה - אובדן חבילה במשלוח

עוד מאמר על תביעה קטנה, הפעם: מה קורה כשחברת שליחויות מאבדת את המשלוח שמסרתם לה? באמצעות סיפורה של אנה נלמד באיזה מסמכים כדאי להצטייד בתביעה מסוג זה ואיך משפיעות עליהן אמנות בינלאומיות. זה סיפורה של אנה שביקשה לשלוח מסמך חשוב באמצעות DHL ומה קרה כשהסתבר לה שהמסמך אבד.

אובדן חבילה – תביעה קטנה

אנה ביקשה לשלוח מישראל לבן שלה בארה"ב ייפוי כוח נוטריוני לטובת עסקת מכר דירה בארה"ב שבבעלותה. על משלוח המסמך שילמה 135 ₪, אלא שהמסמך אבד. בעקבות אובדן המסמך אנה לקחת שבוע חופש מעבודתה, רכשה כרטיס טיסה וביטוח כדי למנוע את ביטול העסקה, בסה"כ תבעה אנה 10,000 ₪ בשל אובדן המסמך.

חברת DHL, באמצעותה נשלח המסמך לא התכחשה לאובדן, אלא שלטענתה בכל הקשור לגובה הפיצוי חל על הסכסוך בינה לבין אנה אמנת מונטריאול, שאומצה בדין הישראלי, ולפיה הפיצוי המקסימלי בגין אובדן במטען זכאית אנה לפיצוי על סך 30$, שכן על פי האמנה זה הסכום עבור משלוח במשקל של עד חצי קילו.

אובדן חבילה בדואר – תביעה קטנה – הכרעת בית המשפט

ביהמ"ש קבע שאכן על הסכסוך חלה אמנת מונטריאול, אך קביעת הנזק בהסתמך על משקל המעטפה אינו נותן מענה לנזק העקיף. בהסתמך על פסיקות קודמות, מגיע בימ"ש כי ניתן לפסוק באמצעות אמנת מונטריאול "עוגמת נפש", אך סכום הפיצוי המרבי בגין רכיב זה לא יעלה על הסכום המרבי הקבוע באמנה.

בשולי הכרעתו מסביר ביהמ"ש כי התובעת נמנעה מלהביא מסמכים להוכחות ההוצאות שנגרמו לה בעקבות אובדן המשלוח ומשכך לא הוכיחה את הנזקים שנגרמו לה. יחד עם זאת, העובדה שהמחוקק קבע הסדר מיוחד לאובדן המשלוח בכל מקרה לא ניתן היה לפצות אותה על פי הדין הכללי.

לעניין זה אבהיר שקביעת מנגנון פיצוי אחיד עשוי לפגוע במי שנפגע באופן חריג. למשל, החוק שנקבע לפיצוי על ביטול טיסה, המוכר כ"חוק טיבי", קבע פיצוי אחיד, ללא אבחנה לנזק שנגרם. במצב כזה יהיו מי שירוויחו מהמנגנון ויהיו מי שיפגעו, אך מערך הפיצוי הופך ליעיל ומונע סכסוך סביב גובה הפיצוי.

ובחזרה לעניינה של אנה, בית המשפט מורה ל-DHL לפצות את אנה על פי הפיצוי המוסכם באמנת מונטריאול, 30$, החזרת על עלות המשלוח, 135 ₪, פיצוי על עוגמת נפש בסך 2,000 ₪ וכן הוצאות משפט בסך 500 ₪.

תק 69493-01-23

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן