עורך דין הטרדה מינית מסביר על הטרדה מינית ועל הטרדה מינית במקום העבודה

הטרדה מינית היא נושא בוער בעידן המודרני, המודעות, החשיפה התקשורתית, השיח הציבורי והרשתות החברתיות, כולם מעודדים גילוי ומניעה של הטרדה מינית. הטרדה מינית בבית ספר, הטרדה מינית במכללה, הטרדה מינית באוניברסיטה, הטרדה מינית במקום העבודה, הטרדה מינית בתחבורה ציבורית, בכל מקום שיש אנשים כנראה שגם ישנן הטרדות מיניות, וגם אם אין, אז יש צורך בפעילות מונעת בכל עת. במאמר הזה נברר איזה התנהגויות מהוות הטרדה מינית? מי אחראי על הטרדה מינית? ואיך עורך דין הטרדה מינית יכול לסייע?

עורך דין הטרדה מינית מסביר מה זה הטרדה מינית?

הטרדה מינית מחולקת לשתי קבוצות עיקריות, קבוצה אחת כוללת התנהגויות שעצם קיומן מהווה הטרדה מינית, וקבוצה אחרת כוללת התנהגויות שרק במידה והמוטרד מראה שהוא חש מוטרד ולאחר מכן ההטרדה חוזרת תיחשב ההתנהגות להטרדה מינית.

בקבוצה הראשונה ניתן למצוא את ההתנהגויות הבאות:

  1. סחיטה לשם קבלת מעשה בעל אופי מיני;
  2. כאשר המעשה המטריד הינו מעשה מגונה;
  3. כאשר המטריד נוקט בהתייחסות מבזה או משפילה ביחס למיניותו או לנטייה מינית של המוטרד.

בקבוצה השנייה, שכזכור דורשת כי המוטרד יראה שאינו מעוניין בהתנהגות המטרידה ולאחר מכן המטריד חזר על ההתנהגות המטרה, ניתן למצוא את המעשים הבאים:

  1. התייחסות המתמקדת במיניות של המוטרד;
  2. הצעות עם אופי מיני.

ישנן קבוצות מוטרדים מסוימות שבעניינן לא חלה דרישת על חזרת ההתנהגות המטרידה ולא נדרש שהמוטרד יראה כי אינו מעוניין במעשים, ביניהם נכללים קטינים מתחת לגיל 15, קטינים או תלמידים במוסדות חינוך במידה וביניהם לבין המטריד יש יחסי מרות ובמקרים בהם המעשים המטרידים נעשו במסגרת מקום עבודה, או אגב קבלת שירות, ויש יחסי מרות או קבלת שירות מצד המטריד.

עורך דין הטרדה מינית מסביר מי אחראי על הטרדה מינית?

החוק העוסק בהטרדה מינית, תכליתו לא רק לאכוף מקרים של הטרדה מינית אלא גם לפעול לשם מניעתן. בעיקר מטיל החוק אחריות לביצוע פעולות מונעות על מקומות עבודה, הוא דורש מהן לבצע פעולות מניעה כמו הדרכה והסברה וגם פעולות אכיפה אם הוגשה תלונה או התגלה כי בוצעה הטרדה מינית במסגרת מקום העבודה.

מעבר להליכים הפליליים והמשמעתיים בהם ניתן לנקוט בכל מה שקשור להטרדה מינית, המוטרד יכול להגיש גם תביעה אזרחית ולדרוש פיצוי, אף ללא הוכחות נזק על סך 120,000 ₪, ובמקרים קיצוניים גם 240,000 ₪ וזאת בגין כל מעשה הטרדה. כמובן שתביעה שכזאת ניתן להגיש כנגד המטריד, אך במקרה ומדובר במקום עבודה הכפוף להוראות החוק, וזה לא פעל בהתאם להוראות החוק, אז גם הוא יהיה אחראי בגין כל מעשה הטרדה בגין אותו הנזק.

לכן, במקרים בהם ישנה הטרדה מינית כדאי להתייעץ עם עורך דין הטרדה מינית על מנת לברר את זכויות המוטרד, ואת דרך אכיפת העוולה או העבירה הפלילית או המשמעתית המתאימה ביותר ושתמצה את זכויותיו של המוטרד בצורה המיטבית.

מה תפקידו של עורך דין הטרדה מינית?

עורך דין הטרדה מינית יכול לייצג את המוטרד ויכול לסייע גם למי שחשוד בהטרדה. במידה והוא מייצג את המוטרד עליו להסביר לו את זכויותיו ואת דרכי הפעולה האפשריות, להבין מה המסוגלות של המוטרד להתמודד עם ההליכים האפשריים ולהבין עם מי מההליכים הוא יכול להתמודד היטב ולהביא לאכיפה יעילה כלפי המטריד וגם למיצוי זכויותיו של המוטרד. עורך דין הטרדה מינית יכין את המוטרד לפני הגשת תלונה, לפני מתן עדות בפני המשטרה או בפני גורם אכיפה משמעתית ואף בפני בדיקה שעשויה להתקיים במסגרת מקום העבודה, הוא ילווה את המוטרד בהליכים השונים ומול הרשויות השונות ויעקוב אחרי התפתחות ההליכים, יוודא כי זכויות המוטרד מוגנות ויגן עליהן במידה והן עומדות בפני איום של פגיעה. מדובר בדרך ארוכה ולא פשוטה ויש להיות סבלניים ולמומלץ להיעזר באיש מקצוע שילווה את המוטרד לאורך הדרך הלא פשוטה הזו.

עורך דין הטרדה מינית שמייצג מי שחשוד בהטרדה מייעץ ומכין את החשוד בהטרדה לפני חקירה משמעתית או חקירה פלילית במשטרה, מכין אותו לקראת הבדיקה במקום העבודה ואולי אף במסגרת הליך של שימוע לפני פיטורין. בעניין זה חשוב להבהיר כי אדם החשוד כי ביצע הטרדה מינית עשוי לעמוד לשימוע לפני פיטורין, בהליך זה ניתן להיות מיוצג על ידי עורך דין הטרדה מינית. בנוסף, עורך דין הטרדה מינית ילווה את החשוד בהטרדה לאורך הדרך הארוכה שצפויה לו בעת בירור התלונה נגדו  ועד לסיום הטיפול בעניינו, ייעץ ויכווין בצמתים ויוודא שזכויותיו של החשוד בהטרדה מינית אינן נפגעות.

אם הוטרדת מינית ואתה זקוק לייעוץ מעורך דין הטרדה מינית, או שחושדים בך שהטרדת מינית ואתה זקוק להכוונה בנושא, תפנה בהקדם לייעוץ אצל עורך דין הטרדה מינית לקבלת הכוונה וייצוג ראוי.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן