פרסום קללות ברשת כלפי שוטר - התחיל באישום באיומים והסתיים בהרשעה בהעלבת עובד ציבור

אדם שקיבל קנס בתקופת הקורונה בגין הפרת בידוד התעצבן על שוטר ופרק את כעסו בפוסט באינסטגרם. בעקבות הפרסומים הוגש נגדו כתב אישום המייחס לו איומים. סיפורו של מר חסניין מדגים את ההבדל בין איומים להעלבת עובד ציבור וכן על החדירה של הדין הפלילי אל תוככי הרשתות החברתיות, על כך במאמר הנוכחי.

קללות זה איומים?

מר חסניין יצא מביתו בניגוד לתקנות הקורונה וניתן לו קנס בגובה 500 ₪ על ידי השוטר ריזק. הוא סבר בטעות שמי שמסר לו את הקנס זה השוטר שיבלי והחליט שהוא משחרר את כעסיו עליו באמצעות פוסטים באינסטגרם, אשר יביא לכך שיוגש נגדו כתב אישום המייחס לו איומים, וכך כתב מר חסניין: "…בחיי אחי אני אזיין את האחיות שלך יא נסים שיבלי אני אזיין את כל האחיות שלך ואפגע בכבוד שלך וכמו שהבטחתי לך אני אעשה ילד עם אחותך דומה לך אני מבטיח לך אני אזיין את הכבוד שלך ואזיין את כל הבנות במשפחה שלך…" ובפוסט אחר: "כל תחנת המשטרה בנצרת עילית על הראש של הזין שלי…"

האם קללות זה איומים, מה אומר בית המשפט?

ביהמ"ש עורך בחינה מעמיקה של יסודות עבירת האיומים וקובע כי אף מדבריו של השוטר ריזק ניתן להסיק כי הדברים היוו גם בעיניו חרפות וגידופים הפוגעים בכבודו ולא כאיום לפגיעה בו. באופן אירוני מעט ביהמ"ש אפילו עוקץ את התביעה ואומר שאפילו לא נדרשה לשאלה אם לריזק יש בכלל אחות.

ביהמ"ש קובע שפרסום הדברים באינסטגרם מטה את הכף לראייה בדברים כחרפות וגידופים ולא כאיום, וקובע שלא הוכח בפניו כי מדובר באיומים כנדרש על פי הדין הפלילי. בשולי החלטתו פונה ביהמ"ש לניתוח לשוני של הביטוי "אני אזיין אותך", ששימש להרשעה בעבירות האיומים, לעומת עניינו של מר חסניין:

אולם, בשל אותן מסקנות, לפיהן מדובר בחרפות בגידופים הפוגעים בכבודו של ריזק בשל היותו שוטר, ובשל פומביות הביטוי באינסטגרם, יש בכך משום פגיעה בסמכותו של ריזק בעיני הציבור ובאמון הציבור בשירות הציבורי ומשכך ביהמ"ש קובע שהתמלאו יסודות עבירת העלבת עובד ציבור והרשיע בה את מר חסניין.

מסקנה: קללות ברשת הן אולי לא בהכרח עבירה פלילית, אבל תבחרו היטב את מי אתם מקללים כי אם מדובר בעובד ציבור יכול להיות שתמצאו את עצמכם מתמודדים עם כתב אישום.

תפ 38778-06-22

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן