כל מה שצריך לדעת על הגשת ערר על סגירת תיק חקירה - עצות מעורך דין פלילי

כאשר מוגשת תלונה במשטרה ניתן למתלונן, או נפגע העבירה, מסמך ובו פרטים המאפשרים לו לעקוב אחרי תלונתו. על פי נתוני הפרקליטות מעל 70% מהתיקים שמגיעים לעיונו של פרקליט נסגרים. חשוב להבהיר, לקצינים בתחנת משטרה יש גם כן סמכות לסגירת תיקים ונתון זה לא לוקח בחשבון את סגירת התיקים בתחנת המשטרה. בקיצור, מרבית מתיקי החקירה נסגרים, סגירת תיק  מלווה בעוגמת נפש גדולה למתלונן, אבל יש גם אור בכל החושך הזה, החוק מאפשר הליך ערעורי על החלטה לסגירת תיק, ועל כך אספר במאמר זה.

סגירת תיק ואיך מגישים ערר על סגירת תיק?

מרגע שמגיע אדם ומבקש להתלונן, נגבית ממנו עדות, וניתן לו תופס מעקב אחר תלונתו. לאחר מכן מצופה מהמשטרה להתחיל בהליך של איסוף ראיות וזימון החשוד לחקירה תחת אזהרה על מנת שייתן את התייחסותו לחשדות נגדו. במידה והמתלונן אינו יודע את זהות החשוד, ייאספו גם ראיות שיאפשרו את איתור זהותו של החשוד.

סגירת תיק יכולה להיעשות כבר בתחנת המשטרה, לקציני משטרה שונים בתחנת המשטרה ישנה סמכות לסגור תיק בנסיבות מסוימות. במידה ומועבר תיק החקירה לתובע, בין אם תובע משטרתי או פרקליט, גם לו יש סמכות לסגור את התיק.

ללא קשר לעילת סגירת תיק החקירה, מאפשר החוק למתלונן להגיש ערר על החלטה זו. חוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], תשמ"ב-1982 מגדיר היטב את הליך הגשת הערר, סעיף 63 למשל קובע כי יש ליידע את המתלונן על החלטה שלא לחקור או שלא להעמיד לדין, כלומר לסגור את תיק החקירה. לפי סעיף 65 את הערר יש להגיש תוך 60 יום מקבלת ההודעה על סגירת התיק לידי המתלונן.

במידה ומוגש ערר, החוק מורה להעביר עדכון לחשוד כי הוגש ערר על החלטת סגירת התיק בעניינו. החוק קובע מעין מדרג של גורמים שמקבלים החלטות על סגירת תיק וקובע כי בהתאם לגורם שהחליט על סגירת התיק תועבר ההחלטה בערר לגורם "שמעליו". כך למשל, אם ההחלטה התקבלה על ידי תחנת המשטרה, או תובע, תועבר ההחלטה בערר לידי פרקליט מחוז, או פרקליט ממחלקה בפרקליטות המדינה העוסקת בעררים. אם ההחלטה על הסגירה התקבלה על ידי פרקליט מחוז או פרקליט מפרקליטות המדינה, תועבר ההחלטה בערר לידי פרקליט המדינה. החלטת סגירה שהתקבלה על ידי פרקליט המדינה, או משנה לפרקליט המדינה, יועבר הערר להחלטת היועץ המשפטי לממשלה.

ערר על סגירת תיק – שאלות ותשובות

מה זו מערכת מנ"ע? מערכת מנ"ע, מידע לנפגעי עבירה, היא מערכת באמצעותה יכול המתלונן להתעדכן ביחס למצב התיק שנפתח בעקבות תלונתו. חשוב להבהיר שלא מדובר בעדכון מעמיק, אלא היכן נמצא התיק, בחקירה, הועבר לתובע, נסגר או הוגש כתב אישום. בין היתר ניתן להתעדכן באמצעות המערכת, במידה ונסגר תיק החקירה, באיזו עילה נסגר תיק החקירה.

למי פונים על מנת להגיש ערר? את הפניה יש להפנות למי שקיבל את ההחלטה על סגירת התיק, יכול להיות שמדובר בתחנת משטרה, או יחידת תביעות, במשטרה או בפרקליטות. בהתאם להוראות החוק הפניה תועבר מאותו הגוף לגורם הרלוונטי שאמור לקבל החלטה בערר.

תוך כמה זמן מתקבלת החלטה בערר? לפי החוק, סעיף 65א, אם הוגש ערר בעניין עבירות מין או אלימות מסוג פשע, יש לקבל החלטה בערר תוך 6 חודשים מיום הגשת הערר. אולם ביתר המקרים לא נקבע מועד בחוק לקבלת החלטה בערר.

מה התוצאות האפשריות בעניין הערר? בניגוד למה שאפשר לחשוב, החלטה על הגשת כתב אישום, במקום סגירת התיק, אינה ההחלטה האפשרית היחידה. ישנם לא מעט מקרים בהם ההחלטה בערר תהיה לבצע השלמות בטרם תתקבל החלטה נוספת בתיק. כלומר הערר מתקבל במובן זה שמבוצעים פעולות חקירה נוספת בטרם קבלת החלטה סופית. יש בהחלטה זו כדי להודות שהחקירה לא מוצתה בטרם התקבלה ההחלטה על סגירת התיק.

עבודתו של עורך הדין הפלילי – ערר על סגירת תיק

ערר על סגירת תיק הוא הזדמנות חד פעמית, אין מקום לתיקונים ואין מקום לטעויות. גם היקף הזמן שניתן לעשות זאת הוא קצר מאוד, 60 יום. לכן, יש צורך בעבודה מקצועית, מדויקת ויעילה, עבודה כזו יש למסור לידי איש מקצוע מנוסה, עורך דין פלילי המתמחה בהגשת ערר על סגירת תיק.

כמו כן, במסגרת הליך הגשת ערר כמה זכות לבקש העתק של חומר החקירה שנאסף, או חלק ממנו, כלומר שבמהלך 60 הימים יש לבקש את חומר החקירה, לקבל אותו ולעבד את תוכנו ואף להסיק ממנו מסקנות, הן בפן העובדתי – אלו ראיות נאספו ואלו ראיות ניתן לאסוף ולא נאספו, והן בפן המשפטי – מה הטענות המשפטיות שנשקלו ומה הטענות המשפטיות שנזנחו. היבט זה מסייע לעורך דין בערר על סגירת תיק לנסח ערר מגובה היטב.

לטעמי, אדם ללא השכלה וניסיון מתאימים אינו מסוגל לנסח ערר שיש לו סיכוי כלשהו להתקבל. כדי לסבר את האוזן, אציין שעל פי נתוני מבקר המדינה, בשנת 2020 הועברו למחלקה הייעודית בפרקליטות המדינה העוסקת בבחינת עררים על סגירת תיקים כ-1,500 מתוכם, רק ב-7 מהמקרים הוחלט על הגשת כתב אישום. מדובר בהליך לא פשוט בכלל, ואם רוצים להגביר את סיכויי הצלחתו יש להיעזר בשירותיו של איש מקצוע, עורך דין פלילי המנוסה בהגשת ערר על סגירת תיק חקירה.

אם מצאתם את עצמכם עומדים בפני החלטה על סגירת תיק חקירה בו הגשתם תלונה, אל תהססו לפנות אליי בהקדם. במקרה של הגשת ערר סד הזמנים הינו קצר ויש לפעול בהקדם!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן