האם השם "הליכוד" הוא קניינה הרוחני של מפלגת הליכוד?

בסוף 2019 החלה מפלגת הליכוד לפעול נגד "הליכודניקים החדשים", כולל התבטאויות נגדם מצד יו"ר המפלגה, רה"מ נתניהו. כחלק מהפעילות נגדם, הוגשה תביעה נגד שניים מהפעילים המרכזיים של "הליכודניקים החדשים" בדרישה לחדול משימוש בשם "ליכוד" מתוקף טענות מתחום הקניין הרוחני, בואו לשרשור.

האם שם מפלגה ולוגו הם סימן מסחרי מוגן?

ביוני 2020 הוגשה, כאמור, תביעה הדורשת ממובילי תנועת הליכודניקים החדשים לחדול מלעשות שימוש בשם "הליכוד" בכל הטיה ולהסיר כל פרסום שכבר נעשה תוך שימוש בשם זה. לטענת הליכוד השימוש פוגע בהם. לטענתם שם המפלגה והלוגו ובכללו ה-ל' המתנפנפת, הינם נכסי המפלגה מכוח פקודת סימני מסחר.

הנתבעים טענו שטענות הליכוד פוגעות בחופש ההתארגנות ובחופש הביטוי, הליכודניקים החדשים ממשיכה לפעול, והנתבעים הם שניים מבין 10,000 חברים בהתארגנות. מכחישים שלליכוד בעלות על השם והלוגו ומכחישים פגיעה בה, ומפנים לשימושים שנעשו בו לאורך השנים, גם כאלה העומדים בניגוד לעמדת המפלגה.

הכרעת בית המשפט – סימן מסחר? זכויות יוצרים?

ביהמ"ש מוצא שלפי פקודת סימני מסחר אין לראות בשם או סמל מפלגה כסימן מסחר הראוי להגנה. בבחינת חוק זכויות יוצרים מוצא ביהמ"ש שהלוגו הוא למעשה מילה בעברית ולכן לא ניתן לטעון לזכויות יוצרים בה, אך הוא מוצא שה-ל' המתנפנפת זכאית להגנת מכוח חוק זה, אך לא הוכחה בעלות הליכוד בעיצוב.

לסיכום, קובע ביהמ"ש כי לליכוד אין זכות קניין רוחני בשמה, בלוגו שלה או ב-ל' המתנפנפת, ולכן אינה יכולה למנוע שימוש בהם. יחד עם זאת, קובע ביהמ"ש שמצופה שמי שעושה שימוש ב-ל' המתנפנפת או בשם המפלגה לעשות זאת באופן שלא יסתור את מטרות התנועה כאשר הוא מבקש לדבר בשמה או עבורה.

אך ביהמ"ש גם מדגיש שהשימוש בכל אלה למטרות סאטירה אפשרי ובתנאי שניתן להבין אותן כסאטירה. בנסיבות העניין ביהמ"ש לא מצא כי הנתבעים עושים שימוש בשם המפלגה במטרה לפגוע בה ולפיכך פעולות אלה מותרות. ביהמ"ש השית הוצאות על סך 50,000 ₪ על לטובת הנתבעים.

תא 1897-06-20

מסקנה: היו זהירים בשימוש ביצירה (ציור, תמונה, תוכן כתוב) שלא אתם יצרתם. לעניין השרשור, מסתבר שזכויות הקניין הרוחני של מפלגות מצומצם מאוד ויכולתם לפעול למנוע שימוש בסממנים מוכרים שלהם הינו מוגבל מאוד.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן