קנס מינהלי תכנון ובניה - המדריך המלא

בשנים האחרונות חלו שינויים משמעותיים באכיפה הפלילית בעבירות תכנון ובניה, אחד השינויים המרכזיים הוא הכלי שניתן לרשויות האכיפה להטיל קנסות מנהליים בגין עבירות תכנון ובניה במקום ההליך הפלילי הרגיל בבתי משפט שתחילתו בכתב אישום על עבירות תכנון ובניה. אמצעי האכיפה החדש מציף מספר סוגיות שמאתגרות את רשויות האכיפה, רשויות התביעה ובתי המשפט, ולכן כדאי להכיר היטב את הזכויות המוקנות למי שהוטל עליו קנס מינהלי בשל עבירות תכנון ובניה.

קנס מינהלי תכנון ובניה – חוק קמיניץ תיקון 116

בשנת 2017 נחקק תיקון משמעותי בחוק התכנון והבניה, תשכ"ה-1965 שעסק ברפורמה בפרק העוסק בפיקוח, אכיפה ועונשין שמוכר בשם "חוק קמיניץ". בקרב העוסקים בתחום התכנון והבניה מדובר במהפכה של ממש, לרשויות האכיפה ניתנו כלים חדשים אשר אינם מצריכים פנייה לבתי המשפט, ולמעשה מאפשרים להם אכיפה עצמאית באמצעות צווים מנהליים.

בין יתר הסמכויות המנהליות שניתנו לרשויות האכיפה ניתנה להם גם האפשרות להטיל קנסות מינהליים. הקנס המנהלי הנמוך ביותר עומד על 10,000 ₪ ויכול להגיע ל-600,000 ₪. במידה והעבירה מבוצעת על ידי תאגיד הקנסות מוכפלים, כלומר הקנסות המנהליים יכולים להגיע עד ל-1,200,000 ₪ לעבירה בודדת.

המשמעות היא שאם רשות האכיפה מצאה שביצעתם עבירת תכנון ובניה היא לא צריכה להגיש כתב אישום, לנהל הליך משפטי שאולי בסופו יוטלו על מבצע העבירה עונשים, אשר עשויים לקחת בחשבון את מצבו הכלכלי, הבריאותי והחברתי של הנאשם, אלא באופן מיידי יוטל עליו קנס כבד.

הבעיה העיקרית בהטלת קנסות קצובים מראש היא שהיא לא לוקחת בחשבון הרבה אלמנטים שבתי המשפט מביאים בחשבון בעת קביעת העונש המתאים ולרוב פוגעת בעיקר בחלשים. יש שיאמרו שבמקרים מסוימים הקנסות הללו אף מיטיבים עם החזקים שכן הם קובעים תג מחיר ברור על העבירה, ואולי אפילו הופכים אותה למשתלמת עבורם.

מנגד, יש גם יתרון לאזרח בהטלת קנסות שכן בניגוד להליך פלילי שמסתיים בהרשעה על ידי בימ"ש, ההליך המנהלי של הטלת קנסות אינו נושא עימו רישום פלילי.

קנס מינהלי תכנון ובניה – איך מתמודדים עם קנס מינהלי?

קנס מינהלי תכנון ובניה ניתן לאחר ניהול תיק חקירה מלא: איסוף ראיות, זימון החשוד לחקירה באזהרה, העברתו לעיון תובע ורק במקרים המתאמים תשלח התראה לפני הטלת קנס מינהלי. כלומר, ניתנת שהות מסוימת לחשוד בטרם הטלת הקנס ורק אם העבירה נותרה בעינה יוטל עליו הקנס המינהלי.

במידה ומוטל קנס מינהלי ניתן להגיש בקשה לביטול הקנס ובמידה ובקשה זו נדחית ניתן לבקש להישפט ואז יוגש כתב אישום ויתנהל הליך פלילי רגיל. יובהר כי במקרה של ניהול הליך פלילי חושף עצמו החשוד לרישום פלילי במידה ויורשע וההלכה אומרת שהקנס המנהלי הוא נקודת ההתחלה של הענישה הכספית שתוטל עליו במקרה שיורשע בעבירה בה הואשם.

כלומר, דרכי ההתמודדות עם קנס המינהלי תכנון ובניה הוא לפעול כבר עם גילוי העבירה או לפחות מעת קבלת ההתראה לפני הטלת הקנס המינהלי להריסת העבירה או להסדרתה, ובמקרים המתאימים ניתן להעלות טענות בפני גוף האכיפה לגבי הליכי האכיפה במסגרת הבקשה לביטול הקנס או לבקש להישפט ולהעלות טענות רלוונטיות במסגרת הליך פלילי בבית משפט.

קנס מינהלי תכנון ובניה – עורך דין תכנון ובניה

קנסות מינהליים תכנון ובניה עשויים להוות נטל כלכלי משמעותי וטיפול לא מתאים, או באיחור, עשויים לגרור אחריהם הוצאות גבוהות, בזבוז של זמן ודאגות. במקרה של זימון לחקירה באזהרה על ידי רשויות האכיפה בתחום התכנון והבניה מומלץ להתייעץ עם עורך דין תכנון ובניה על מנת לנסות לצמצם את הסיכון בחשיפה להליכים פליליים או לקנס מינהלי תכנון ובניה, ובכל מקרה ככל שהפנייה לייעוץ מקצועי תהיה מוקדמת יותר כך יכולתו של עורך דין תכנון ובניה לסייע ללקוח תהיה גבוהה יותר.

עורך דין תכנון ובניה המנוסה בתחום יודע כיצד לאתגר את רשויות האכיפה, במיוחד כעת כשכל הגורמים עוד לומדים כיצד להשתמש בקנסות מינהליים תכנון ובניה והסבירות לטעויות הינו משמעותי יותר, בתי המשפט קשובים יותר לטענות יצירתיות והסיכוי לתפוס את רשויות האכיפה והתביעה לא ערוכים הינו גבוה יותר. ייעוץ מוקדם ומקצועי יכול לסייע רבות להתמודד עם רשויות האכיפה והתביעה ובמקרים מסוימים אף להביא לביטול קנס מינהלי תכנון ובניה.

קנס מינהלי תכנון ובניה – למה לבחור בי, עו"ד דן שרון?

עו"ד דן שרון עוסק בתחום הפלילי בעשור האחרון, הוא היה מעורב בייצוג של רשויות אכיפה שונות, מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי, מכיר את חוק קמיניץ מקרוב, מנוסה ביישום שלו על ידי רשויות האכיפה והתביעה, בקשיים ובטענות השונות ויש לו ניסיון רב בקנסות מנהליים בכלל ובקנס מינהלי תכנון ובניה בפרט.

משרדו של עורך דין דן שרון יושב בקריות והוא משמש עורך דין תכנון ובניה בצפון, עורך דין תכנון ובניה חיפה ונותן שירותים משפטיים בכל רחבי הארץ.

אם זומנתם לחקירה באזהרה, אתם עומדים בפני הליך פלילי תכנון ובניה, קיבלתם התראה לפני הטלת קנס מינהלי תכנון ובניה ואתם זקוקים לייעוץ משפטי, אל תהססו לפנות אליי בהקדם לייעוץ ראשוני.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן