שוטר מצא סכין ברשותך? אתה חייב לקרוא את זה!

אנשים שואלים אותי "איזה עבירה הכי נפוצה?" והרבה פעמים אני מצליח להראות להם שהם בעצמם עברו עבירה לא פעם וגם לא פעמיים. אחרי שאני מפתיע אותם עם הידיעה שהם היו עשויים להיתפס בביצוע עבירה אני מפתיעה אותם אפילו יותר כשאני מספר להם שהעבירה שביצעו נושאת בצידה עונש של עד חמש שנות מאסר. ואז אני גם מספר להם שבחיי המקצועיים נתקלתי גם בלא מעט מקרים בהם המשטרה באמת אכפה את החוק בעניין הזה, ומבצעי עבירה כזו גם מצאו עצמם עומדים בפני הגשת כתב אישום בגין העבירה. העבירה הזו היא "החזקת סכין שלא כדין", לרוב יואשמו בעבירה הזאת אנשים שמואשמים בעבירות נוספות כמו עבירות תקיפה למיניהם או שהם נתפסו מבצעים עבירה אחרת, ובנוסף נתפסה ברשותם סכין, אז איפה ואיך זה פוגש אזרחים מן השורה, בואו נתחיל:

מה זה בכלל "החזקת סכין שלא כדין"?
המחוקק קבע שמי שמחזיק "סכין מחוץ לתחום ביתו או חצריו ולא הוכיח כי החזיקם למטרה כשרה, דינו – מאסר חמש שנים", ציטוט מדויק של החוק. אז נשאלות השאלות הבאות מה זה סכין? החוק קובע שסכין הוא "כלי בעל להב או כלי אחר שסוגל לדקור או לחתוך", אבל בהמשך החוק מחריג המחוקק אולר, וקובע שהחזקת אולר חזקה שנעשית למטרה כשרה, אלא שהגדרת אולר מחדדת לנו את מה שלא נכנס בגדר אולר ולמעשה הוא סכין, אז אולר הוא "סכין מתקפלת שאורך להבה אינו עולה על עשרה סנטימטרים ושלא ניתן להפכה, בעזרת קפיץ או באמצעי אחר, לסכין שלהבה קבוע" כלומר גם אם החזקת סכין מתקפלת שאינה עונה על אחד מהתנאים שקבע המחוקק – להב קצר מ-10 ס"מ ושאין בה מנגנון שהופך את הלהב לקבוע – הרי שאתה אוחז בסכין, ואם יצאת איתו מהבית אז אתה מבצע עבירה לכאורה.

מה היא מטרה כשרה להחזקת סכין?
העבירה הזו היא כל כך דרקונית שהיא קובעת שאם החזקת סכין מחוץ לבית הרי שאתה עובר עבירה וכעת עלייך להוכיח כי החזקת בה למטרה כשרה, אם לא תוכיח הרי שאתה עבריין. מטרה כשרה היא למעשה מטרה תמימה – הכנת אוכל, מלאכה או משלח יד רלוונטיים כמו גינון ונוי או עבודת בניה הדורשת שימוש בסכין וכיוצא בזה. מטרות שאינן כשרות ניתן למנות בלי סוף, אבל בפועל, ככל שלא תתן מענה שמהווה מטרה כשרה אתה חשוף לאישום בגין עבירה זו.

נתפסתי על ידי שוטר כשאני נושא סכין, זומנתי לחקירה במשטרה, מה עליי לעשות?
ראשית, לא לנסות להתחכם, כמעט כל להב חדה שאדם מחזיק בכליו עשוי להוות סכין, וניסיון להצדיק בטיעון שלא מדובר בסכין אלא אולר עשוי לקרוס מהר. לכן, דבר ראשון חשוב לדעת שאם לקחת איתך סכין מחוץ לבית אתה לוקח סיכון לא קטן וחשוב שתהיה לך סיבה טובה לעשות זאת. תמיד תדע מה הסיבה שבגללה לקחת איתך סכין, אבל לא פחות חשוב מכך זה מה לא לומר לעולם, לעולם אל תאמר שלקחת איתך את הסכין לצורך הגנה עצמית. הגנה עצמית אינה מטרה כשרה, הדבר כבר הוכר בפסיקה ואמירה שכזאת מהווה למעשה הודאה באשמה והדרך להרשעה בפלילים סלולה.

הרבה אנשים נלחצים מאוד כשהם באים במגע עם איש חוק ולכן העצה העיקרית במצב בו אתם נדרשים לתת תשובות לשוטר היא לבקש לממש את זכותכם להיוועץ עם עורך דין. אל תשיבו לשאלות של שוטר בטרם התייעצתם עם עורך דין פלילי מנוסה. עימדו על זכותכם שלא להשיב לשאלות בטרם התייעצם עם עורך דין. עורך דין פלילי מנוסה ידע להכין אותכם ולהכווין אותכם ולסייע לכם בסיטואציה כמו זו.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן