מיתוסים על רישום פלילי

רישום פלילי הוא דבר שמעסיק רבים, כל אדם שבא באיזשהו מגע עם המשטרה ביחס לאירוע פלילי חושש איך האירוע הזה ישפיע על עתידו. אנשים תמיד מדמיינים לעצמם איך הם יראו כשיצטרכו להוציא "תעודת יושר" ויהיה שם איזה כתם והם יצטרכו להסביר למישהו זר שפוגש אותם לראשונה ש"זה לא כמו שזה נראה". אלא שביולי 2022 נכנס לתוקפו חוק המידע הפלילי ותקנת השבים ועשה מעין מהפכה בתחום הרישום הפלילי והשפעתו על חיי היום-יום של לא מעט אזרחים. במאמר זה אנסה לדון במיתוסים שהגיעו אליי ואאמת אותם עם המציאות, בואו נתחיל:

רישום פלילי – מה היה ומה יהיה?

שם החוק מעיד על שני הפכים, רישום פעולותיו הפליליות של אדם מול "תקנת השבים" כלומר האפשרות לשקם את האדם. כלומר, מטרתו של החוקר אינה בהכרח לעסוק בתיעוד עברו הפלילי של אדם, אלא גם, ואולי בעיקר, לאפשר לכל אדם גם פתח לשיקום. כך שלמעשה החוק אמנם עוסק במה נכנס למידע הפלילי על אותו אדם, אך לא פחות חשוב מכך, מה לא נכנס, מה נמחק או מתיישן ומתי.

החוק החדש מכניס שינוי משמעותי אף יותר בכל מה שקשור ב"תקנת השבים". הוא קובע, ככלל, שאין לחלוק את המידע הפלילי אודות אדם עם אחרים, ובמקביל קובע רשימה של זכאים לקבל העתק מן המידע הפלילי, אך גם אותם חריגים מוגבלים רק למידע שרלוונטי אל הצרכים שלהם. הרשימה כוללת רשויות שלטוניות וממשלתיות ואינה כוללת הרשאה לגופים פרטיים.

בכך למעשה אומר המחוקק שנגמר העידן בו מעסיק יכול היה לבקש "תעודת יושר", או מידע פלילי אודות מועמדים לעבודה ולמעשה קבע כי אסור לבקש מאדם מידע פלילי אודות עברו והדבר מהווה, הלכה למעשה, עבירה פלילית, בדומה לשאלות על רקע רפואי, למשל.

תפקידו של חוק המידע ותקנת השבים הוא לערוך איזון בין הצורך בניהול רישום תקין והולם של המידע הפלילי על אדם – הרשעותיו (המרשם הפלילי) וחקירותיו במשטרה (המרשם המשטרתי) – לבין תקנת השבים, היכולת לאפשר שיקומו של אדם על אף המידע הפלילי שצבר. כדי להבהיר עניין זה, מבהיר המחוקק כי דרישה שכזאת הקשורה לעניין העסקה גוררת עונש כפול ממקרה אחר של דרישה לקבלת מידע פלילי – עד שנתיים מאסר.

וכדי להבהיר עניין זה, נציין כי המידע הפלילי מתחלק לשניים – רישום פלילי – הכולל את כל הרשעותיו של אדם, ורישום משטרתי הכולל תיקי חקירה בהם אדם היה חשוד בביצוע עבירה.

רישום פלילי ורישום משטרתי – מה ההבדל?

הרישום הפלילי כולל הרשעות בעבירות עוון ופשע (עבירות שבצידן עונש של שלושה חודשי מאסר ומעלה) ותפקידו לתעד כל עבירה בה הורשע אדם כאשר הרישום הזה מיועד, בין היתר, להוות מעין תמרור אזהרה מפני החברה לגבי המסוכנות הפוטנציאלית של אותו אדם. אלא שהחוק קובע גם שבחלוף תקופת זמן מסוימת, בהתאם לחומרת העבירה והעונש, רישום זה יימחק. וחשוב להבהיר, מדובר במחיקה שאמורה להיעשות אוטומטית, כך מורה למעשה החוק. כך שגם אם ישנו גוף מסוים שיכול לעיין ברישום הפלילי של אדם, אין להעביר לעיונו רישום פלילי שהחוק קבע שעליו להימחק.

מנגד, ישנו הרישום המשטרתי המכיל כל עבירה בה נחקר אדם, גם אם התיק נסגר (למעט אם התיק נסגר בעילה של "חוסר אשמה" – אז יימחק מהרישום המשטרתי). בעניין הרישום המשטרתי המחוקק לא קבע מתי עליו להימחק, ולמעשה רישום משטרתי נשאר "לנצח". אולם, חשוב להבהיר שלרישום המשטרתי לא אמורה להיות השפעה וגם גופים להם ישנה גישה למידע הפלילי לא בהכרח ייחשפו אליו.

רישום פלילי – מיתוסים

"אין סיכוי שיקבלו אותי לשם, הם מבקשים תעודת יושר" – על פי החוק החדש חל איסור לבקש מאדם מידע פלילי אודותיו, לרבות לבקש ממנו להביא עותק מהמרשם הפלילי. החוק מורה על עונשים כבדים על מי שמבקש זאת וביתר שאת כלפי מעסיקים. מי שמוחרג מהוראות אלה יכול לפנות בעצמו לשם קבלת מידע פלילי. ייתכן שיהיו חבלי לידה להוראות החוק, גם אצל גופים מורשים, יחד עם זאת אין למהר למסור מידע פלילי ויש לבדוק שאותו גוף אכן מוסמך לעיין במידע פלילי אודות אדם.

"רישום פלילי ישפיע עלייך כש…" – כפי שציינתי אין לבקש מאדם מידע פלילי, יחד עם זאת יש אנשים שחוששים שרישום פלילי שהיה להם, לרבות הרשעות, ישפיע עליהם, למשל, בבקשה לקבלת רישיון לנשיאת כלי ירייה. ויובהר, ככל שהרישום הפלילי התיישן, חל איסור למסור מידע זה. אולם, חשוב להבהיר שלקבלת היתרים או רישיונות מסוימים, כמו רישיון כלי ירייה, נדרשת עמדת המשטרה, ואף אם הרישום הפלילי נמחק ולא יובא בחשבון כשלעצמו, ייתכן שהמשטרה כן תביא אותו בחשבון, והדבר נכון גם לגבי רישום משטרתי.

"יש לך תיק במשטרה, זה יופיע לך ברישום הפלילי" – כפי שציינתי, תיק שנפתח כנגד אדם בחשד לביצוע עבירה יופיע ברישום המשטרתי, אך ככל שלא הייתה הרשעה, הוא יישאר שם ולרוב לא יובא לידיעתו של גורם אחר, כל עוד אין לכך שום רלוונטיות. תיק 

"תפנה לעורך דין שימחק לך רישום פלילי" – רישום פלילי לא ניתן למחוק, מדובר בהרשעה בפלילים ואין שום אפשרות להביא למחיקתה, אלא באמצעות הגשת בקשה לנשיא לחנינה. מדובר בכלי שבהחלט ניתן לעשות בו שימוש והכלי מאוד שכיח ואף לעיתים מביא לתוצאות הרצויות. יחד עם זאת, כדאי לבדוק היטב מתי הרישום הפלילי אמור להימחק והאם נדרשת בכלל פנייה שכזאת.

"תפנה לעורך דין שימחק לך תיק שנסגר" – להבדיל מרישום פלילי, ברישום משטרתי ישנם שתי דרכים להביא למחיקת הרישום. הראשון הוא בבקשה לשינוי עילת הסגירה, היה וניתן יהיה להביא לסגירת התיק בעילה של "חוסר אשמה" הדבר יביא למחיקת התיק מן הרישום המשטרתי. אפשרות נוספת היא הגשת בקשה למחיקת רישום משטרתי.

חנינה, בקשה לשינוי עילת סגירת תיק ובקשה למחיקת רישום משטרתי, הם הליכים רגישים ודורשים ניסיון רב על מנת להגביר את הסיכוי לקבלתם. לכן, ככל שברצונו של אדם להביא למחיקת רישומים אלה, מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי בעל ניסיון בתחום.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן